söndag 7 januari 2018

Miljömål 2018

Jag har börjat varje år med att göra en bucket list för året med allt från att jag ska gå på x antal kulturella grejer eller läsa x antal böcker osv. Det är oftast lite av varje, i år t.ex. är donera blod högst upp på listan då jag tänkt det så länge men nu ska göra slag i saken.

Min bucket list ska vara klar sista januari och innehålla 30 punkter, jag har än så länge 25 stycken men de sista fem är svårare då jag vill utmana mig lite med dem. I alla fall! I år har jag också två miljömål, eller ja än så länge är bara det ena målet faktiskt på listan medan den andra vet jag inte riktigt hur jag ska göra med ännu - officiellt eller inofficiellt mål.

1. Källsortera mera, mindre sopor
Jag källsorterar plast, metall, glas, papper, kartong och matavfall just nu. Ibland dock blir jag lat när jag inte riktigt vet VAR något hör hemma så då hamnar det i en soppåse och även om jag överlag slänger mycket mindre sopor än många jag känner så vill jag försöka dra ned på det så mycket som möjligt. Jag vill sortera så långt som går. Jag har varit inspirerad av sådana personer som testat på zero waste i x antal tid.

Inte för att jag kommer sluta köpa saker i plastförpackning bara för det (främst för att det skulle bli rätt svårt att fortsätta handla på ICA i så fall) men jag ska se till att bli bättre på att sortera ut så mycket jag kan och inte bara ge upp när jag inte vet eller inte orkar.

2. Mer miljövänligt i vardagen
På samma tema så vill jag dra ned på mitt footprint. Jag har funderat på att plastbanta men tyvärr är det inte inom min ekonomi i dagsläget utan jag försöker fokusera på andra sätt jag kan bidra. Några av de saker jag funderat på:
  • Miljövänligt toalettblock som tar bort medicinrester
  • Tygpåsar för frukt osv. när jag handlar (har redan stor tygpåse att lägga allt i)
  • Köpa linser och bönor på eko-affär, lite dyrare men utan förpackning
  • Bambutandborste i stället för en i plast
  • Handla från lokala bönder när det är möjligt
  • Diskborste i trä med refillhuvud

Har någon fler förslag på vad jag kan göra?

Inga kommentarer: