söndag 14 januari 2018

Miljömål, update

Saker har redan hänt på miljöfronten här hemma! Känns i alla fall som att saker sakta men säkert är på väg även om jag själv egentligen inte har tålamod med det, vill att det ska vara tiptop nu!

Jag har införskaffat toalettblocket jag skrev om i förra posten, mitt stora problem med den dock är att den har rund botten så den glider upp ifrån kanten på min toa och så får jag med jämna mellanrum trycka dit den igen, vilket är väldigt störigt. Hade behövt något som är bättre utformat, jag bara hoppas att den lyckas göra ett bra jobb ändå.

Jag inväntar en diskborste (samt refillhuvud) via snigelpost. Generellt byter jag diskborstar supersällan (vilket säkert är skitdåligt gällande hygien men bra för miljön) men tänkte att ptja oavsett så är det en sak som kan vara bra att byta ut även om jag i dagsläget inte plastbantar köket. Jag köper dock inte aktivt in något MED plast i alla fall.

Jag håller på att kika på nytt diskställ. Min diskmaskin får inte plats i mitt nya kök så jag handdiskar och för första gången i mitt liv så är jag okej med det, men det innebär också just nu att jag använder diskmaskinens uttagbara ställ-del som diskställ. Då jag inte vill dra in mer onödig plast i mitt kök så har jag försökt titta på diskställ utan plast och har kanske hittat två jag gillar och ska kolla in mer. Det hade dock varit nice med plast då vissa av mina tallrikar inte gillar stål men som sagt nej tack plast.

Jag köpte små tygpåsar för att ha linser och bönor i, redan använt tre av åtta. Riktigt nöjd med storleken. Hade också tänkt köpa en större i nät för frukt men den hann ta slut så får se hur jag gör med det längre fram. Är egentligen mest clementiner och satsumas som jag behöver påse för då jag inte lägger t.ex. bananer i någon påse utan som de är. Behöver fundera på det när jag handlar, vad jag faktiskt behöver. Skulle nog behöva en till tygkasse dock.

Kikade på bambutandborste men kunde inte bestämma mig. En vän till mig sade jag kunde få en av henne för att testa och se vad jag tycker. Mycket tacksam över detta. Jag brukar normalt köpa med litet tandborsthuvud så vet inte om dessa blir för stora för mig för att nå mina stackars visdomständer, så känns bra att kunna testa.

Källsorteringen går sådär, känner mig fortfarande osäker på var en del saker hör hemma men som sagt detta är ju ett mål för hela 2018 att arbeta på och än så länge är vi i mitten av januari så jag har ett tag på mig att lära mig detta ;)

Mitt fokus är främst att byta ut saker som varar längre. Jag funderade ett tag på om jag ska byta ut mitt diskmedel men kunde inte riktigt motivera kostnaden då den ju ändå tar slut efter ett tag samt att jag faktiskt har en rätt så miljövänlig redan nu (i alla fall för att vara köpt på ICA). I framtiden kanske jag gör det, men inte nu.

Jag har så klart funderat på vad som behöver bytas ut om jag skulle plastbanta då det ligger nära till hands men det vore ju som sagt dyrt och onödigt att byta ut saker som fungerar som de ska t.ex. mina stekspadar. Men det är nog en resa jag kommer ta någong gång de kommande åren, och då självklart inte slänga utan sälja eller donera till secondhand (viktigt!).

Det känns bra det här, som att jag är på rätt väg. :)

Inga kommentarer: