fredag 29 december 2017

Bulgur med slantad sojakorv och gojs

Efter julbord kände jag att jag behövde något annat för att bryta stabbigheten, som trots att jag är vegan verkar hålla i sig (tack vare alla substitut till skinka, korv och köttbullar) så detta var den första middagen jag gjorde när jag kom hem!

Ingredienser
  • bulgur
  • 1/2 rödlök
  • ärtor
  • 1/2-1 burk ifraiche (creme fraiche)
  • gurka
  • 1 vitlöksklyfta (kan ta två)
  • gurka
  • grönsaksbuljong
  • svartpeppar
  • örtkrydda
  • cironjuice
  • rödkål
  • 2 sojakorvar (jag tog Fry's)
  • flytande margarin
  • salt
Portioner är nog 1-2 skulle jag tro, jag äter dock rejäla portioner så har alltid svårt att bestämma sådant.

Tillagning
Börja med att förbereda tzatzikin: ifraiche, riven gurka (jag tog cirka 10 cm), vitlöksklyfta, svartpeppar, citronjuice (för att få bort bismaken av ifraichen) och örtkrydda. När klar stoppa in i kylen så den kan gotta sig.

Stoppa in korven och brysselkålen i ugnen 200 grader i 15 min. Ringla flytande på brysselkålen och salta, obs att brysselkålen kan behöva lite mer än de 15 min om man gillar dem med lite färg som jag gör. Efter 5 min i ugn koka upp bulgur enligt paket fast med 1 tsk grönsaksbuljong (halv grönsaksbuljongstärning). Under tiden: häv upp rödkål i kastrull så du kan värma upp den på eftervärmen av bulgurn sedan. Skär upp en halv rödlök som du sedan blandar ned tillsammans med frysta ärtor i bulgurn när den ska stå och gotta sig i 3 minuter.

När korven är klar slanta den (var försiktig då den är varm!) och häv ned i bulgurn och rör om. Servera detta med tzatziki, brysselkål och rödkål.

Bon appetit!

Inga kommentarer: