torsdag 31 oktober 2013

Glad Samhain!

I dag är det Samhain, sabbaten då wiccaner generellt anser att guden dör för att enbart finnas inuti Gudinnans mage och återfödas på Yule.

Samhain är en av mina favorithögtider, mitt altare får varje år en ordentlig städning och piffning vilket kan ibland glömmas bort (jag tror jag fortfarande hade Ostara-dekorationer kvar, ehem) men på Samhain blir altaret svart och jag tänder rökelse. Det är också då som jag dekorerar lägenheten med äkta och oäkta pumpor samt klär middagsbordet i svart (bokstavligen, med papp).

Det är något speciellt med Samhain.

I år har jag inte tänkt ha en "dumb supper" som jag brukar, alltså att man sitter tysta vid middagen och dukar för en extra (andarna). Jag kommer fortfarande duka för andarna men i stället kommer jag och en vän prata om fina minnen som vi har av djur och folk som inte längre är med oss. Jag funderar på om vi ska tända ett ljus för varje person/djur vi berättar ett minne om medan vi äter - får se hur det blir med det.

Jag har dock inga specifika planer för dagens middag, ska se vad som är fint och fräscht i affären. Jag hoppas att ni får en fin Halloween/Samhain.

Inga kommentarer: