fredag 13 september 2013

Veg: Gul squash och grönsaksgryta

Jag brukar handla grönsaker på sommaren/hösten direkt ifrån bönderna och tycker därför om att göra ordentliga grönsaksgrytor. Tyvärr blev det ingen bild till denna maträtt då maten slank ner alldeles för fort. Räcker troligtvis till 4-5 portioner.

Ingredienser:
  • ris
  • gul squash
  • 1 liten burk majs
  • purjolök
  • 1 grön chilli
  • salt
  • 1 matsked (eller tärning) grönsaksbuljong
  • svartpeppar
  • 1 liten kartong kikärtor
  • haricot verts
  • 5dl matgrädde (kommer inte behöva allt)
  • 500 g passerade tomater
  • bladpersilja
  • olivolja

    * Om den är stor ta halva, om den är butiksliten ta hela.

Tillagning:
Riset: Beroende på hur du tillagar ditt ris så bestämmer du själv när du ska börja med det. Det brukar generellt ta 10-20 min. Jag hade boil-in-bag så jag lade i riset inför sista omgången som grytan skulle puttra, vilket blev 12 min.

Grytan: Häll i olivolja i gjutjärnsgryta, låt värmas upp. Hacka purjolök (nagelstora bitar) och chillin (små bitar, ta bort kärnorna) och häv därefter i grytan. Rör om och låt doften komma fram.

Koka upp haricot vertsen (se paket för instruktioner). Häll av kikärtorna och majsen, skär squashen i bitar. Häll i de passerade tomaterna i grytan, därefter squashen, kikärtorna, haricot vertsen och majs. Blanda. Häll i grädde så det täcker allting. Blanda. I med grönsakbuljong, låt puttra på låg värme (3-4) under lock en stund. Krydda med svartpeppar och salt. Rör om och låt puttra under lock igen, grytan är klar när squashen är mjuk.

När det är dags att servera skölj lite bladpersilja (eller vanlig krusig) och klipp över.

--
Om du testar mitt recept är jag tacksam om du länkar hit till Livsagnostiker (ifall du bloggar om det) och/eller att du skriver i kommentarerna vad du tyckte om receptet.

Inga kommentarer: