torsdag 28 februari 2013

Det här med frukost

Efter att en gång för mycket stirrat ned på ännu en macka med marmelad så kände jag att det var dags att leta inspiration annorstädes. Om jag fick bestämma dock så skulle jag ha avocado med örtsalt  varje dag men jag försöker äta efter säsong och de är inte i säsong just nu så jag väntar tålmodigt.

Jag har bestämt mig att försöka variera min frukost så till den grad att jag inte får äta samma pålägg två dagar i rad (jag kan äta samma senare samma dag men inte dagen efter) för att få lite mer nyttigt i mig. Med det innebär att var sjunde dag eller så kan jag äta samma frukost igen ifall jag ska vara riktigt duktig!

Än så länge har jag kommit fram till dessa idéer:
  • skivad tomat med örtsalt eller basilika på macka
  • havregrynsgröt med sylt eller (frysta) bär
  • kiwi på macka
  • keso med något till ex krydda, bär eller frukt på macka
  • dinkelpuffar med honung och mjölk
  • banan med curry på macka
  • tartex med herbs på macka

Jag tror att jag inte har spejat utanför ost (som jag äter trots laktoskänslig) och marmelad sedan jag blev vegetarian (eller ja, sedan jag började gå vägen på att bli) då jag som köttätare mest åt skinka och marmelad  på mina mackor, ibland makrill. När jag var yngre så åt jag enbart Kalles kaviar på mackan tills jag insåg vad det var och kunde inte få ned en enda till. Jag har generellt varit dålig på att variera mina frukostar men det ska jag ändra nu.

Mars-utmaning: 1 ny frukostidé varje morgon 

Inga kommentarer: