lördag 24 november 2012

Hjälp sökes från de med gröna fingrar

Min älskade planta som är ett barn av en av min gammelfarmors växter har fått ohyra. Först fick den svarta prickar på bladen som sög ut dem, vilket jag tror är spinnkvalster med tanke på att det skapades nät och traskade runt små rödgula kryp inuti en annan växt (som nu är slängd).

Jag använde därför direkt en ohyra-spray som skulle fungera på spinn, bytte därefter upp mig till Provado Plus som jag hört gott om. Jag sprayade två gånger med en veckas mellanrum, jag sköjde även av plantan i duschen innan andra gången. Jag tog därefter och vattnade alla blommorna hemma med Calypso (koncentrat), två gånger med en vecka mellan.

Min favoritväxt har nu repat sig och fått massa nya blad (det är typ en kaktus tror jag) MEN nu är det något vitt på jorden och jag är rädd att det är rotlöss. Den har tidigare haft något vitt här och var som jag plockat bort i tron att det varit mögel (i alla fall utifrån de bilder jag sett) men detta ser inte ut så. Mer som ett tunt lager, nästan som nät. Min växt har varit ganska fuktig i jorden det senaste då calypson gjorde att jag vattnade lite mer än vanligt, så kanske det är mögel på grund av det?

Borde inte Provado Plus och Calypson ta död på rotlöss också?

Finns det något att göra om det är rotlöss? Jag har hört att man måste slänga allt. Hur vet jag om det är rotlöss?

2 kommentarer:

Sigrid Drakhjärta sa...

Jag har aldrig hört om rotlöss som ligger uppe på jorden. Det brukar bara synas om du lyfter upp hela plantan och kollar på rotklumpen. Det kan ju vara mögel, sedan har jag sett en typ av trådig, tunn svamp som växer uppe på jorden ibland. Jag kommer inte ihåg vad den heter men jag ska konsultera med min mor när jag får tag på henne :)
Tror inte du behöver oroa dig för rotlöss dock. Det brukar inte synas.

Tika BlueRain sa...

Hej, jag länkade ditt inlägg till min mamma, som jag tycker är en växtexpert ;-) hon svarade så här:

"Jag misstänker att växten är övervattnad,när det hänt mig har jag tagit ur växten,slängt jorden,klippt bort ev.blöta rötter,samt rengjort kruka o fat med grönsåpa sedan låtit växten torkat ordentligt."

Hoppas det är till nån hjälp! Blessed be!