måndag 28 maj 2012

Spenatstuvning - det enkla sättet

När jag var liten så fullkomligt älskade jag min mammas spenatstuvning, det var bland det bästa jag visste! När jag nu är äldre och utflyttad så har jag försökt mig på att göra spenatstuvning med varierande resultat, men nu senast fick jag till det. Jag tänkte att det kanske finns andra spenatälskare som mig därute så för er skull delar jag med mig av hur jag gjorde.

Ingredienser
  • 1dl mjölk
  • 1,5 msk mjöl
  • 1 msk matfett
  • 1 krm salt
  • svartpeppar
  • (fryst) hackad spenat

Tillagning
Häll först i mjölk och mjöl och rör om (alt. i en shaker), därefter matfett och salt, rör om (bra grund så att inte spenaten bränns vid). Häv i fryst hackad spenat. Hacka och rör om med jämna mellanrum. Viktigt: ställ av på kall platta då och då så det inte bränner vid i botten. När det börjar koka så rör om konstant i 5 minuter. Därefter: svartpeppar efter behag och några klickar matfett. Bon Appetité!



    1 kommentar:

    Tika BlueRain sa...

    Åh, ja, jag älskar spenat och det har jag alltid gjort! Tack för receptet :-) Spenat verkar också vara den enda grönsak min son vill äta, så det här var ju jättebra :-D

    Blessed be!