tisdag 29 maj 2012

Enkel wok med quornbitar i ölmarinad

I går så hottade jag till maten lite extra med öl och grillkrydda och här nedan kommer resultatet! Gostomte som i normala fall avskyr öl slängde i sig maten för att det var så gott.


Ingredienser:
  • öl (Mariestads starköl)
  • grillkrydda
  • salt
  • olivolja
  • tagliatelle (4 garnnystan)
  • valfri wok
  • quorn 'kyckling'-bitar

Tid: Max en halvtimme

Tillagning:
Häll i lagom mycket olivolja, ta i lite överkant. Koka upp vatten, salta och häv i tagliatelle, jag valde fyra nystan så att det inte skulle bli för mycket (koka i 8 min). Häv ned valfritt mycket 'kyckling'-bitar, jag tog 2/3 av påsen. Krydda rikligt med grillkrydda och stek en stund, ta ett medicinmått med valfri öl, själv tog jag Mariestads starköl, och ringla över. Stek en liten stund till och se till att röra om under tiden.

Innan bitarna är klara så häv i woken, jag hade cirka halva min stora wokpåse kvar sedan tidigare - jag tog allt men men i omgångar. Krydda med grillkrydda och ett mått öl. Stek och rör om ett tag.

När tagliatellen är klar häll av vattnet och lägg över i wokpannan, rör om och krydda med öl och grillkrydda. Jag tog fyra mått öl sammanlagt under tillagningen, du kan ta mer eller mindre om du vill. Varje gång jag hällde på öl så kryddade jag rikligt med grillkrydda också. Låt steka lite till (utan omrörning) och några minuter innan du ställer av pannan så häv på lite salt och rör om, för att förhöja smaken. Bon appetité!


Om du testar mitt recept är jag tacksam om du länkar hit (ifall du bloggar om det) och/eller att du skriver i kommentarerna vad du tyckte om receptet.

2 kommentarer:

Tony sa...

Ölmarinad? Det var som fan... :) Måste nästan provas... det enda jag brukar använda öl till är väl sjömansbiff (vegovariant förstås).

Livsagnostiker sa...

Mm... det var riktigt gott kan jag lova. Sjömansbiff som vego? Det har jag nog inte sett, vilket märke?