lördag 10 april 2010

Vad innehåller dina skönhetsprodukter?

Jag har sedan länge varit riktigt nördig när det gäller vad jag smörjer in min hud med och likaså vad jag har för schampo, balsam och stylingprodukter. Även i den ekologiska världen finns det skit att hitta. Jag tänkte därför dela med mig av vad clearlife.se skrev i sitt nyhetsbrev:
Visste du att huden (som består av samma typ av celler som tarmväggen) släpper in det mesta som vi smörjer på kroppen i blodomloppet?

Visste du att 90% av alla hygien- och kroppsvårds produkter som säljs i Sverige idag baseras på kemiska ämnen som på sikt visat sig vara skadligt för både människor och natur?

Några av dessa ämnen framställs genom tunga kemiska procedurer med utstuderade säkerhetssystem. De har i flera studier länkats till bl. a. hormon rubbningar, nedsatt immunförsvar och till och med cancer. Dessa vill man absolut inte smörja in sig eller tvätta sig med. Bland de vanligaste skadliga, som du bör undvika är:

PPG och PEG (med alla siffror), BHA och BHT, DEA, TEA, MEA, PEI - med vilken siffra som helst, Formaldehyd, SLS/SLES (Sodium Lauryl Sulfate/Sodium Laureth Sulfate), Magnesium Oleth Sulfate, Laureth-2, Glycereth-7,Parabener av alla slag, Mineralolja (benämns tex som Paraffin), Polysorbate, Polybutylene, Aluminium (används flitigt i deos), Triclosan(tandkräm).

Sedan finns det såklart fler...om du är osäker maila till oss och fråga.

Naturliga ingredienser
som sheasmör, ekooljor, biodynamiska växter, örter, vitaminer och eteriska oljor har vårdande och läkande egenskaper som lägger grunden för långsiktig hälsa och god miljö.

Jag hoppas att ni åtminstone tar till er listan på skadliga medel. Hämta din duschcremé och se hur mycket utav dessa den innehåller, troligtvis blir du lika skrämd jag blev en gång i tiden. Det enda område jag är dålig på och blundar för innehållsförteckningen är acnemedel.

1 kommentar:

Missmalmberg sa...

Det är äckligt när man faktiskt kollar på innehållsförteckningen :/