söndag 1 november 2009

Samhainceremoni

Observera! Ta inte efter min ritual, det finns de som gör bättre och mer korrekt!

Precis som förra ritualen jag försökte mig på så gick en hel del fel även denna gång. Jag försökte ha instrumental musik men det gick sisådär vilket jag märkte en bit in i ritualen men försökte ignorera (första gången jag hade musik i bakgrunden) och jag var tvungen att läsa på om vädersträcken igen precis innan!

Jag åkallade vädersträcken och bad Guden och Gudinnan att närvara genom att tända de ljus de symboliserar på altaret. Det blev en hel del tysta stunder men det gick bra i alla fall. Det kändes i alla fall som att jag hade lyckats bra med att rita cirkeln även om den var lite skev*. Jag pratade en stund med gudomarna och tackade mina döda släktingar för de gåvor de gett mig och så vidare.

Efter en stund tände jag ett mörkt lila ljus** inuti kitteln vilket symboliserade Guden som barn inuti Gudinnan. Jag valde ett "svart" ljus för att det skulle fungera i min ritual annars skulle jag troligtvis valt ett vitt för symbolikens skull.

-Ritual-

Material:
* 1 blått papper
* 1 svart penna
* 1 bunke med vatten
* 1 "svart" ljus

Notering om färger:
Blått symboliserar hälsa och svart symboliserar negativitet.

Mål:
Bränna bort de ohälsosamma rädslorna och fobierna jag har.

Vad jag gjorde:
Jag skrev ned det jag ville på ett papper, pratade lite om det, brände den blåa lappen i det "svarta" ljuset i kitteln och lät all text brinna bort innan jag släppte lappen i den förberedda bunken med vatten. Pratade lite till och avslutade med "Så som det är sagt, må så ske" (som för övrigt bara kom till mig som en blixt från klar himmel då jag endast läst på engelska).

-Ritual klar-

Jag tackade sedan Guden för året som varit och släckte ljuset bredvid Gudinnans och lät det lilla ljuset i kitteln fortsätta lysa. Jag vände mig där efter till Gudinnan som den visa (haggan) och pratade en stund med henne, bad henne om råd.

Tyvärr fick jag blåsa ut Gudens ljus då jag glömde min ljuskåpa någonstans i lägenheten efter att ha släckt de andra ljusen innan jag och sambon gick ut för att offra. När jag sedan skulle tacka väktarna av de olika elementen så kom jag på en nödlösning. Jag tog ur Gudens ljus ur sin stake och använde den för att släcka. Gudens ljus var fallet (låg på bordet) och ljuslågorna försvann ett efter ett, det blev till och med fin symbolik bakom det!

När ljusen som var hörnen i cirkeln, så att säga, var släckta så kändes det som om cirkeln försvann. Bubblan jag känt var inte längre där. Jag kunde inte komma ihåg om jag skulle tacka väktarna eller gudomarna för deras närvaro sist så jag tackade Guden och Gudinnan sist. Ljuset i kitteln fick där emot fortsätta lysa (och gör det ännu). Det var i den stunden jag insåg att jag inte hade något att dricka eller äta för att jorda mig.

Jag gick och hämtade mitt glas med cider och en finnkrisp. Åt upp vid altaret och gick där ifrån och så var min ceremoni officiellt över. Jag är nöjd.


* jag satt i ena hörnet av rummet där altaret står då jag så gärna ville använda mig av mitt riktiga i dag och inte mitt portabla
** jag trodde det var svart när jag köpte det så det fick symbolisera ett svart ljus.

Inga kommentarer: