lördag 31 oktober 2009

God Samhain och glad fortsättning!

Namaste! Jag och sambon är fortfarande uppe och städar inför Samhain (Novemberafton) som är i dag; lördag. Riktigt nice, vi hittar yta vi inte visste fanns!

Denna gången har jag läst på kusligt mycket, jag har läst i 3 böcker (tillägnat det wiccanska året) och massvis med hemsidor. Det enda jobbiga är att nu har jag massvis av idéer som jag vill genomföra på för kort tid. Vad brukar du hitta på under All helgon / Halloween / Samhain?

Diane Baker skriver i Circle round att hon och hennes familj brukar i närheten av Samhain besöka en gammal kyrkogård. Väl där ger de gåvor (blommor med mera) till de gravar de tycker om och rensar ogräs på de som behöver det. Jag tycker det är fint, speciellt om man som jag bor för många mil ifrån nära och käras gravar. Jag tyckte också om dumb supper som jag fann på about.com och mycket mycket mera.

Själv så kommer jag fira lördag-söndag (31 okt -1 nov), i dag blir det mer betoning på de döda och i morgon är det "nyårsfest". Vi har pyntat lägenheten med lite smått och gott men det känns som att det räcker, det behöver inte bli ett pumpaland! På söndag kommer vi lägga ut konfetti och silvriga serpentiner på de svarta dukarna för att få det lite festligare samtidigt som vi har tänkt att skåla med en liten flaska champagne.

Middag i dag blir:
  • potatis och ris
  • kalopsbitar med ärtor i cremé fraishe (kantarell/cognac)
Jag läste att rotfrukter, nötter och kött (gärna vilt) förutom äpplen och pumpa står på matsedeln under Samhain så jag försökte införliva det i både middag och efterrätt (äpplekaka med vaniljsås). Vi får se hur det blir, middagen är helt mitt egna recept så inget recept här inte!

Jag önskar er alla en god helg.

Inga kommentarer: