onsdag 28 oktober 2009

Ostara - en tid för äggsvullning

Jag läser just nu The wheel of the wiccan year av Gail Duff och älskar varje uns av text hon skriver. Ritualerna är underbara och hon förklarar på ett enkelt sätt utan att göra det onödigt invecklat. Jag blev precis klar med Vårdagjämningen Ostara och har en del tankar.

Då jag i grunden är en riktig naturvän så har jag alltid haft svårt för ägg trots att jag bakar och äter ägg (dock aldrig kokta nu för tiden) även om det inte sker ofta. Jag har varit för lat för att kolla upp hur man tillagar mat - the vegan style - utan ägg.

Jag gillar att måla ägg, äta godisinnehållet av pappägg och kanske trycka i mig en halva med kaviar för att det är påskmiddag hos mamma... men jag tycker inte om den överdrivna konsumtionen för jag kan inte släppa det faktum att vi, precis som med kaviar*, äter något ofött. Tänk om någon skulle ta mina ägg och knapra dem till frukost? Jag kan inte komma över tanken. Det blir sedan inte bättre när jag tänker på industrins behandling av ägg och kycklingar, tankespiralen blir bara värre och värre.

Därför tycker jag det är så synd att vi symboliserar Ostara med ägg för jag tycker om lekarna och allting annat runt dem. Jag funderade på att då i stället använda träägg och chokladägg men det känns så artificiellt och onaturligt. Fast å andra sidan, det blir vad man gör det till.

En tanke jag har är att varje år måla ett träägg (som jag tänker behålla) med något viktigt för mig antingen personligt, världsligt eller bara kul för att kunna hänga upp någonstans. Om några år kommer jag ha en hel drös! Självklart tänker jag måla mer än bara ett ägg varje Ostara så att jag kan pynta lite också men ett ska vara helgat till något speciellt.

Och saken med att chokladägg är artificiellt, om jag tänker mer än på plast/folieförpackningen så kommer ändå kakaon som ligger till grunden för chokladägget ifrån naturen och är därmed naturlig. Trots det känns det ändå fel, men det kanske släpper tills det är dags?

Jag skulle gärna vilja offra något till naturen också men varken träägg eller chokladägg känns vettigt att förpesta Moder Jord med. Visst, det kan vara något annat också men ägg känns så självklart och lite vackert på samma gång.

Jag har i alla fall tänkt att beklä lägenheten med blommor. Gail Duff rekommenderar köpta så att de vilda kan få fortsätta glädja andra, jag håller med. Jag har hört att det ska vara en ekologisk blomsteraffär i Malmö så jag kommer troligtvis använda mig av den och kanske plocka någon vild blomma att ta in!

Återkommer troligtvis med fler tankar. Delge gärna dina.


* Som jag slutade äta i och med att jag åt en rostad macka med kaviar på samtidigt som jag tittade på Timon och Pumba, Timon fick då veta vad kaviar var och likaså fick jag. Mamma fick göra en ny macka med marmelad på i stället. Nu för tiden kan jag äta det då och då.

Inga kommentarer: