tisdag 29 september 2009

Inför: Samhain/De dödas dag/Halloween

Okej, jag missade grovt på Mabon men än så länge har jag inga konstiga funderingar gällande Samhain så nu ska jag slå på stort! Därför har jag redan i dag börjat lusläsa lite överallt om högtiden. Finns det någon sida du rekommenderar i saken så kommentera!

Alltihop började med att jag läste i en av mina böcker som handlar om det hedniska livet med sina barn (Circle round heter den). I den boken berättade en av författarna att hon och hennes barn läste på och planerade en vecka i förväg och att de på själva dagen bara gjorde något mysigt; en skogspromenad, baka en kaka och så vidare som kanske bara tar en halvtimme. Det fick mig att börja fundera ordentligt.

När jag sedan hittade detta blogginlägget av en slump så började det rycka i mina trådar. Jag tror jag ska försöka slå på stort och Halloweenklä lägenheten i svart och orange (spökena tror jag att jag skippar dock) för ingenstans står att man inte kan hedra de döda och fira samtidigt. Se på mexikanerna och deras dödsfest Día de muertos som ett bra exempel på den saken. Bilder från Mexico kan ses här, här och här.

Jag hoppas bara att min sambo inte ser det som en dålig idé. Tyvärr så är dörren låst där nere så vi kommer inte få några "TRICK OR TREAT?"-barn knackandes på dörren. Lite ledsamt men man kanske kan kringå det med en skål godis utanför dörren? Haha. Nej, jag vet inte, de kanske inte alls pysslar med sådant här.

Till vi ses igen.

2 kommentarer:

Deltid sa...

Samhain är också ett tufft band :)

Caja sa...

Sv: Aldrig hört talas om dem :o