tisdag 29 september 2009

Footprint calculators 2.0

Jag har tidigare gjort footprint calculators och nu har jag hittat två stycken till som är på svenska. Den första är Konsumentverkets miljömätare och så här gick det för mig:


Jag gjorde också klimatsmartkalkylatorn på minplanet.se. Dock är det standardfrågor där och man kan sedan gå in och göra ett miljölöfte och där se hur mycket besparingar man gör, exempelvis genom att inte åka bil, källsortera osv. (saker jag gör redan nu) men då måste man bli medlem först. Mitt resultat:




I slutändan gör jag enligt klimatsmartkalkylatorn av med 3,71 ton koldioxid varje år och då stämmer det bättre med hur många planeter jag brukar förbruka upp enligt footprints calculators på nätet; 1,5 stycken per år.

2 kommentarer:

Kristoffer Nolgren sa...

Det är ju inte hur många du förbrukar, det är ju hur många planeter som skulle behövas om alla levde som du.


Lite nedslående att även folk som verkligen anstränger sig ligger långt över vad som är hållbart... Jag tror det behövs mer saker än att vi bara ändrar vår livsstil.

Cecilia Ekenstierna sa...

Hej!

Vi är ett litet familjeföretag vars övertygelse är att vi måste tillvarata jordens resurser
och skapa ett samhälle som värnar om vår hälsa och miljö. Vår affärsidé är att
erbjuda ett utbud av endast ekologiska produkter.

Nu är vår webshop fylld med spännande, härliga nyheter inför kommande kyliga
dagar..

Vi har tagit in en del spännande & välgörande livsmedel, bland annat goda spröda
quinoapuffar till frukosten, hampafrön till salladen eller matlagningen samt ljuvligt
Yogi thé.
Vi har även fått in väldigt fina kläder som vi kan klä de allra minsta i, utan dåligt
samvete, med roliga mönster och härliga färger! För att inte tala om våra nyheter
på dam & herr..

Snart kommer vi också att få in mössor, halsdukar & vantar i vårt underbara
hampa/ekologiska bomullsgarn.

Det här har varit en underbar början på vår ekologiska resa.

Många vänliga hälsningar i höstsolen från oss på Bazca.
www.bazca.se