torsdag 16 juli 2009

Aktivism javisst

Som medmänniska och en av Gudinnans barn så anser jag att man ska försöka hjälpa varandra i nöd så gott det går. Exempelvis skulle jag vilja gå med i Amnesty men på grund av dålig ekonomi och hög medlemskapskostnad så valde jag det lite billigare sättet; sms-aktivism.
Du får ett SMS varannan vecka som berättar om en aktuell aktion och bekräftar genom att svara ”JA”. Ditt namn läggs då till ett färdigskrivet vädjande som skickas vidare till berörda makthavare.


Skriv AKTIVIST START följt av ditt för- och efternamn i ett SMS och skicka till 72 900. Att få blixtaktioner via SMS kostar 5 kr styck och skickas ungefär varannan vecka. Du kan när som helst avsluta din prenumeration genom att skicka AKTIVIST STOPP till 72 900.


Om alla hjälper till på sitt sätt, planterar en trädgård på sin balkong i storstaden, källsorterar rätt*, ger pengar i en insamlingsbox, går med i eller stödjer en organisation som exempelvis actionaid, amnesty, miljöförbundet jordens vänner**, svenska freds och djurens rätt så kan man komma rätt långt. Eller kanske gör som jag och bli sms-aktivist!

Vad vet jag vad du vill göra för att du ska känna att du gör något bra för Moder Jord. Har du kanske ett annat knep och tips (gärna gratis)? Skriv i kommentarerna!


* mina grannar anser exempelvis att en tröja tillhör batterilådan, det är fel
** billigare än de riktigt stora aktörerna, i alla fall under 25 år.

Inga kommentarer: