torsdag 25 juni 2009

70% av mitt datoranvändande är ett sjunkande skepp

I går kom första bomben på communityt helgon.net (numera, sedan i går, .se) då Svartrock, grundaren, kickat alla i crew. De hårt slitande människorna som kämpat för att ta hand om och uppgradera helgon till helgon2 fick utan vidare kicken. Forumet blev där efter en enda röra av upprörda känslor, anarki och kaos utan moderering (klicka på bild).



I dag kom nästa smäll. Svartrock slängde i eftermiddags ut Raven och Daethorian (två stycken ur helgoncrew och även vänner till honom) som gått ut i forumen med att de och de andra tänker starta upp helgon2 som ett eget community och han avslutade sedan sitt eget konto.

Sista informationen innan forumet stängdes ned ekar fortfarande i dagböckerna på helgon.net (.se):
Vi i före detta Crew har idag närvarat på den utannonserade auktionen.
Svartrock representerades av en jurist, två andra intressenter närvarade. En helgonanvändare dök även upp för att hålla oss sällskap.

Innan själva auktionen drogs igång klargjorde vi händelseförloppet för det senaste dygnet och det faktum att Svartrock gått bakom ryggen på den Likvidator som står som förvaltare för företaget Alla Helgons Handelsbolag. Auktionen påbörjades och Svart
rocks juridiska ombud bjöd 30000 vilket var den startsumma likvidatorn fastslagit. En av de andra intressenterna lade ett bud på 40000 men när vi lade ned vår budgivning bad han om att få avbryta auktionen för att tala med oss och den andra intressenten.

Under detta samtal lade vi fram vad vi vet. Att Helgon är utan ledning, utan moderering och sannolikt även utan framtid. Vi informerade om de monetära och juridiska oegentligheter vi känner till, att företaget inte äger någon av de domäner som pekar på plattformen, och att Svartrock medvetet haft en dold agenda och i linje med den fört oss bakom ljuset i vår strävan att rädda det helgon symboliserar.
Med denna information valde den intressent som lagt sitt bud att dra tillbaka det och likvidatorn förklarade auktionen avbruten. Bägge intressenter valde att ta kontakt med oss och uttrycka sin vilja att samarbeta samt sin tro på att det vi gör har ett värde som, för dem, vida ö
verstiger vad det ett köp av det utauktionerade bolaget kan tänkas resultera i.
Likvidatorn kom överens med Svartrocks juridiska ombud att förhandla om en lösning i enrum, mer än så vet vi inte men det ser ut som att Svartrock kommer köpa bolaget samt betala likvidatorns arvode.

Vissa av oss har nu fått våra konton raderade och vi tror inte det är mer än en tidsfråga till det att resterande medlemmar ur tidigare Crew åker ut.
Vi kommer hädanefter köra stenhårt på att lansera det vi idag kallar http://www.likström.se , för att visa på vårt engagemang tar vi därför upp plattformen för publik betatestning redan ikväll.

Igår fanns det utrymme för tvivel gällande Svartrocks engagemang och planer för helgon men idag står det helt klart att våra farhågor besannats och Svartrock inte bara förrått sina användare utan även de som lagt ned själ och fritid i helgons drift och framtid, men värst av allt, sina vänner.

Då denna tråd med största säkerhet kommer raderas uppmuntrar vi alla användare att hjälpa till hålla denna information publik och tillgänglig.

Med Vänliga Hälsningar

Vi som under de senaste år
en skött helgon,
raven, Linosaur, Moijra, iveqy, Daethorian, arkVark och Young

Själv bestämde jag mig redan i går natt när Daethorian gick ut med den hemska crew-nyheten i forumet att jag skulle emigrera till nästa community när det drog igång.

Kan verka fånigt att bry sig så mycket om något så trivialt men på helgon.net (.se) har jag hittat vänner, kärlek och diskussioner i både gästböcker och forum. Det var även där jag började min bana som publik dagboksskribent.

Helgon.net (.se) har sedan 2003-11-11, då jag tvingades av mina estetiska klasskamrater (främst Lisa) att regga mig, varit med att forma den jag är i dag. Jag var 16 då och 22 år nu, där upplevde jag mina mest tumultartade år. I november skulle vi firat 6 år ihop. Nu vet jag inte hur det blir.

1 kommentar:

Elvira sa...

Jag sörjer också helgon och har känslor liknande dina. Har också upplevt mycket på helgon, så den sidan har ett större "värde" för mig än vad många andra communities haft och någonsin kommer ha.