lördag 2 maj 2009

Yogamusik

Jag har börjat hitta favoriter inom yogamusik, tyvärr har favorit nummer ett bara en enda skiva än så länge.

Amrit Kirtan har bara kommit ut med sitt debutalbum men jag tycker att det klår Snatm Kaur (känd yogamusik-sångerska) med hästlängder. Som tur var hittade jag en sida där man kan lyssna på låtar i sin helhet utan att behöva betala. Jag spelar hennes skiva Sacred Circle om och om igen där.

Satkirin Kaur Khalsa har speciellt en låt som är helt magisk. Resten av hans låtar är lite skiftande, men just den här skivan skulle jag inte ha något emot att äga. Det är ett mantra för healing.

Guru Shabad Singh Khalsa var den första som jag någonsin hörde sjunga en låt med mantra. Jag fastnade direkt, speciellt för låten Sa Re Sa Sa.
Mantrat: Sa Re Sa Sa Sa Re Sa Sa Sarang. Har Re Har Har Hare Re Har Har Har Re Har Har Harang.
Betyder: Jag för jordens energi upp mot himlen och himlens energi ner mot jorden, det begränsade upp i det obegränsade och det obegränsade ner i det begränsade

Inga kommentarer: