lördag 2 maj 2009

Beltane - gnistornas högtid

Jag har inte riktigt hunnit fira ännu (usch vad dålig jag är på att fira högtider) men jag tänkte plita ned lite tankar jag har om Beltane.

"Sägnen" säger att på Beltane har Gudinnan (jungfrun) sex med Guden och att de befruktar jorden. Bland annat kommer Majstång där ifrån (fallos-symbol som sticks ned i jorden).

De senaste dagarna har jag på grund av Beltane ägnat tankar till just kretsloppet och naturen. Jag har märkt hur allting nästan slagit ut nu lagom till högtiden. Bara för några dagar sedan var massvis av löv ännu knoppar och nu har bland annat har löjtnantshjärta vid min altan slagit ut.

Så, vad betyder Beltane för mig? Cunninghams ord från Living Wicca har pockat på mina tankar och fått mig att fundera på just detta. Nedan har jag försökt sätta ord på mina känslor kring denna högtid:
Guden (solen) eggar (värmer) Gudinnan (jorden) ungefär som förspel fram tills att det slår gnistor (eldas) på Beltane och de befruktar marken med sin union.

Bland annat var Månen (Gudinann) gul när jag och Jonatan var på väg hem i går natt vilket blir som ännu ett tecken på deras förening eftersom det fick mig att tänka på Solen (Guden) som bestrålar (befruktar) Gudinnan. Inuti Gudinnan spirar sedan nytt liv.

Efter deras union spirar även naturen som med Gudinnans orgasmer exploderar ut i blom som ett startskott för sommaren.

Finns väl egentligen mycket mer att säga men jag slutar där innan jag övergår till poesi i stället för egna känslor och tankar.

Till sist, Glad Beltane.

Inga kommentarer: