tisdag 7 april 2009

Yoga - fortsättningskurs

Förra veckan började jag kundaliniyoga igen. Jag har avancerat upp ett steg. Temat de närmaste veckorna (6/8 gånger kvar) är känslor. I dag och förra gången balanserade vi känslorna och avslutade med en meditation för ekonomiskt välstånd (om jag minns rätt).

Mantra: Har Hare Hari Wa He Guru.
För varje stor bokstav ska man dra in naveln mot ryggraden och sedan släppa naveln så att den åker ut igen. Magen ska pumpa in och ut för varje ord. Dock om man är gravid eller drabbad av kvinnans förbannelse får man inte pumpa utan andas normalt.

Ställning: Sätt dig i lätt meditationsställning (ungefär skräddare), greppa höger hand om vänster tumme och lägg resten av vänsterhandens fingrar ovanpå höger hand. Händerna ska vara i hög med halsen/halsgropen och armbågarna rakt ut mot sidorna.

Nu när jag kikade på webben fanns en annan ställning men detta var den jag lärde mig på utav min yogalärare.

Vi fick även göra en del benövningar, exempelvis att hålla benen 20 cm från golvet och djupandas. Denna gången fick jag inte göra dem på grund av kvinnans förbannelse vilket gjorde att jag tappade lite prana (energi) och segade ihop. Troligtvis var det därför som övningen där efter gick sämre än förra tisdagen.

Inga kommentarer: