onsdag 4 mars 2009

Yoga tillfälle 5 + 6

Eftersom jag och Jonatan var i Glasgow förra veckan så missade vi yogapasset. Som tur är tar läraren ett pass två gånger (en del saker som meditation och andningsteknik byts ut) så även om vi missade förra tisdagen så var det repetition denna gången.

Tyvärr så hade jag kvinnans förbannelse så jag kunde inte göra Sat Kriya (se bild) vilket innebär att man drar in naveln snabbt och säger Sat och sedan släpper ut magen (naveln) och säger Naaaam långsamt medan armarna är mot öronen och fingrarna "knäppta". Jag fick inte leka med naveln vilket bland annat gjorde att jag inte fick efterlängtat effekt men också att den övningen är rätt tung.

En annan övning som jag inte minns namnet på innebär att man skulle sitta på huk med tårna i golvet utåt och hälarna mot varandra, man skulle sedan ställa sig och sätta sig på huk om vart annat. Mitt problem med den var att efter att ha ställt mig upp några gånger var inte mina hälar emot varandra längre utan fötterna hade rätat sig så att tårna pekade framåt i stället. Jag fick med jämna mellanrum justera positionen.

Ett annat problem som jag hade var att jag hörde inte riktigt vad det var för mantra man skulle säga under meditationen så jag försökte säga något som liknade. Kort och gott gick jag inte riktigt in i den meditationen då jag inte fick ihop rörelserna och något ungefärligt mantra förrän mot slutet.

Där emot vilorna kände jag mig nästan som i dvala och jag kunde i vissa övningar reflektera medan jag hade fokus på övningen. Jag kunde liksom konstatera "jaha, det påverkar ryggen där" eller "hm... jag börjar tänka på det nu" vilket jag inte kunnat på det sättet tidigare.

Vi fick även testa en andningsteknik som gick ut på att sätta vänster tumme mot vänster näsborre och fingrarna mot taket, höger hand med positionen mudra (se bild) på högra knäet och benen i lätt meditationsställning (skräddare) och sedan bara andas lugnt - in och ut - in och ut.

Det var enormt avkopplande. Jag kände mig alldeles stilla och lugn, nästan som havet före stormen. Just då kändes allting okej och jag mådde bra. Den övningen gick jag verkligen in i och det kändes i hela kroppen efteråt. Helt klart avstressande.

En annan övning var att sitta med benen under sig (som i sat kriya) och vrida huvudet från höger till vänster och tillbaka om och om igen riktigt sakta. När man förde huvudet mot vänster andades man in och tänkte Sat och när man förde huvudet mot höger andades man ut och tänkte Nam (långt utdraget a).

Det kändes nästan som att ha osynliga snören som förde huvudet i en viss bana helt rakt från höger till vänster, vänster till höger och så om igen. Även denna övning var enormt avkopplande. Det kändes efter ett tag som att jag inte gjorde något för att huvudet skulle flytta på sig utan det gjorde det automatiskt utan ansträngning. Enormt skönt.

Den här gången var bra för att jag tyckte om övningarna men dålig för att jag inte riktigt kunde fokusera på dem till hundra procent, troligtvis på grund av att jag var hos kuratorn på morgonen och pratat. För många tankar som tidigare varit undanstuvade kom och hälsade på igen.

Inga kommentarer: