lördag 28 februari 2009

Glasgow - vad hände?

Dag 1
Tidigt på morgonen åkte vi till flygplatsen. Allting gick som det skulle och vi kom fram till PIK innan utsatt tid. Där efter tog vi tåget till Glasgow.

Vi kom fram dit ungefär vid 13-tiden. Tåget var riktigt mysigt och hade en liten HP-varning. Sedan gick jag och Jonatan runt en del i staden och vi konstaterade snabbt att Dublin hade tagit ett bättre famntag om våra hjärtan. Arkitekturen var lika magnifik i Glasgow, kanske ännu bättre än i Dublin, men de tog inte tillvara på den och byggnaderna kändes rent ut sagt skabb.

Det kryllade av människor i gula eller orange västar som jobbade med renhållning och service av diverse slag, men det kändes som underhåll av byggnader hade glömts bort.

Efter en del vandrande utan att hitta en kärna eller huvudgata hamnade vi på Sharing Cross. Väl där insåg jag att vi var nära vårt hostel. Vi tog oss dit och personalen var underbar.

5 pound stycket i deposition för nycklar betalades och 36 pund för rummet. Vi hade ett fyrabädd-rum som var inuti ett 8-bäddsrum (kan ha varit fler) som just då målades om.

Matstället för eftermiddagen blev Enjoy i den bohemiska stadsdelen. Egentligen hade vi tänkt ett annat ställe som vi fick rekommenderat av personalen men vi tyckte inte matsedeln såg frestande ut. Men vi fick se Kelvingrove park som var hur mysig som helst. Jag fick där efter också se Glasgow University som klår Dublin University på fingrarna i pampighet. Tvärsöver floden kunde man där ifrån se Art Gallery and Museum men det blev inget besök dit under denna resa.

Vi gick tillbaka till vårt hostel på kvällen och fick rekommenderat några vegetarianska ställen då det vi sett på vår lilla reklam-karta var stängt. Det ena tror jag att vi hittade, de hade i alla fall mängder av vegetariska pizzor men jag kände inte för det så vi gick där ifrån. Det andra stället tänkte vi testa dagen efter.

Det blev McDonald's i stället, främst för att se om det finns en skillnad. Lite sned burgare annars helt okej. Jag åt veg tidigare under dagen men jag övergav det nu på kvällen. Precis bredvid hittade vi ett ställe som vi tänkte äta lunch på dagen efter; Crystal Palace.

Sedan gick vi tillbaka för att sova. Trots att fönstret var stängt var det kallt i rummet. De två tjejerna vi delade rum med hade till och med "lånat" täcke från det andra rummets sängar som inte användes.

Dag 2
Jonatan väckte mig vid 8-tiden och vi gick ned till frukost. Det blev rostad macka med apelsinmarmelad och apelsinjuice till. Närmare 9-tiden var vi ute på fri fot igen. Det blev en del vandrande. Vi kikade i goth-affärer som ISIS och Hellfire. Det blev också så att vi gick in på GoMA (Gallery of Modern Art) eftersom det var gratis (vi donerade 1 pund).

Vi hittade också den stora shoppinggatan i Glasgow som vi letat efter och ett gigantiskt köpcentra. Där inne tog jag en fanta och Jonatan en cheesecake på Burger King. På väg dit hittade vi några 1-pound-affärer som vi kikade in i.

Närmare lunch åt vi på Crystal Palace. Det blev lasagne, mycket mumsigt och billigt i fina lokaler. Vi gick också till entrading, eko-affär med fik som hade stängt dagen innan. Tydligen hade det svenska ekomagasinet Camino intervjuat dem dagen innan. Kvinnan som jobbade där tyckte det var roligt att vi också var från Sverige.

Sedan tog vi oss till andra delen av staden, till fots (vårt enda färdmedel i staden), för att se Glasgow Cathedral. På vägen stötte vi på City Chambers. Kyrkogården på dess mark var sorgligt nog förfallen men vissa gravstenar (speciellt på muren) kunde man i alla fall läsa. Det var lite läskigt dock att gå ned dit då man fick gå på gravstenarna då de praktiskt taget låg ovanpå varandra. Vissa var till och med täckta av gräs.

Vi hann precis in på St Mungo Museum (HP-varning igen) som är ett museum dedikerat religion. Det var Islam, Kristendom, Hinduism, Judendom, Buddhism och Sikhism om jag inte missminner mig. De hann stänga innan vi kom till shoppen.

Direkt där efter äntrade vi Necropolis som är från 1830-talet och byggd efter utformningen av Pere Lachaise kyrkogården i Paris. Bland annat var det två minnesstenar i början av "gatan". Väl uppe på berget kikade vi in i ett masoleum som folk hade förstört. Bland annat var det glassplitter överallt och det var ett hål i golvet. Ett annat masoleum hade de sprejat på dörren.

Vart man än kikade så fanns det gravstenar, vissa mäktigare än andras och kyrkogården sträckte ut sig åt alla håll och kanter. Den pampigaste och högsta statyn hade till och med strålkastare mot sig (som nu var sönderslagna). En man hade till och med en riktigt vacker skulptur av sig själv i riktigt storlek som hans vänner gått samman och betalat.

Något av ett mode på gravstenarna var att ha en urna med ett tygstycke ovanpå, några få hade utan. Jag undrar vad det innebär. Tyvärr var en hel del stenar sönder och ingen verkade bry sig. Sorgligt eftersom det var en så vacker kyrkogård. Dock var det mäktigt att stå där och se att det troligtvis regnade över hela Glasgow.

Där efter gick vi mot 13th note, en vegetarisk pub. Vi tyckte inte om menyn så vi gick där ifrån. Det tog ett rejält tag innan vi hittade ett annat ställe men till slut hittade vi ett som hette The Auctioneers (minns inte om det ska vara plural eller inte). Väl där så nekades vi kortköp vilket förbryllade både mig och Jonatan då vi varit sparsamma med de 1700 kr vi tog med.

Som tur var hade Jonatan tagit med sig sitt företagskort och vi kunde med det få ut 10 pund för att kunna äta middag med. I stället för att leta upp ett nytt ställe gick vi tillbaka och åt Fish and chips.

Tillbaka till vårt hostel kikade vi på internetbanken. Det visade sig att SEB rippade oss rätt fint. 35 kr extra för att ta ut i bankomat och 1,65 % pålagt för växlingskurs på allt. Vi hade inga mer pengar.

Som tur var hade vi i alla fall fått i oss mat för kvällen. När vi sedan kom upp på rummet hade de bytt våra sänglinnen och tagit med sig mina vita tights/långkalsonger som jag använde som pyjamasbyxor. Han som hade hand om tvätten kunde konstatera att han tagit med dem men han visste inte vart de var.

Nattgrabben utlovade att han skulle leta efter dem och vi gick och lade oss. Jag lade mig i mina vanliga kläder.

Under natten vaknade jag upp av ett ljud i rummet bredvid. Jag fick uppleva radioporr. Två stycken hade, helt ovetandes om att jag och Jonatan var i rummet bredvid, sex. Grabben var tyst men bruden stönade halvlågt. Dock verkade hon aldrig komma... MEN helt plötsligt hör jag hur, troligtvis grabben, börjar smiska henne. Utav det jag kunde höra så gjorde han det över hela hennes kropp. Lagom skumt men kort där efter verkade de vara klara. Inte förrän då vaknade Jonatan.

Dag 3
På morgonen checkade vi ut och fick tillbaka våra 10 pund som vi hade tänkt använda för att komma till flygplatsen. Just då kändes det tur att de krävt desposition annars hade vi inte kommit hem. Dock hade de inte hittat mina byxor.

Jonatan insåg sedan när vi kommit en bit på vägen att han glömt mobilen på sängen men vi fortsatte att gå i alla fall.

Väl på centralstationen insåg vi att vi var en timme för tidiga. I stället för att checka ut klockan 6.00 på morgonen och komma i tid för att ta pendeln antingen 6.30 eller 7.00 så hade vi checkat ut 5.00. Första tåget till Ayr (Prestwick, PIK) gick 6.00.

Med de sista få myntpunden vi hade kvar köpte vi varsin croissant och en cola. När vi sedan kom till flygplatsen hade vi endast 2.69 pund kvar att köpa en souvenir till mig på. I souvenirshoppen såldes allt för 2.99 som lägst men i shoppen bredvid hittade vi en patch för 2.49 som jag ville ha. Resan var komplett och vi hade klarat oss ekonomiskt.

Vi gick sedan in för kontroll. Jag brukar klara mig bra genom dem utan större besvär men den här gången sket det sig. Jag tog av mig jacka och palestinan och lade väskan på bandet. Där efter ombads jag att ta av mig tröjan (en sådan med dragkedja) och mina vinterskor. Dock fick jag ingen visitering som Jonatan fick.

När jag sedan tänkte att jag skulle få min väska så frågade en ur personalen om han kunde kika i den (varför fråga när jag inte kan säga nej?) och jag sade att det var okej. Jonatan som åkte dit på sina miljarder paket batterier när vi åkte från Sverige undkom problemfritt nu.

Mannen ville sedan efter att ha tagit ur min påse med vätskor lägga min väska på bandet igen. Han sade också till mig att man ska ta ur den påsen (ingen annan gjorde det och det står inga direktiv om det). När den sedan skulle in i apparaten dör bandet. De börjar fixa med det och jag får gott stå där och vänta.

Till slut ordnade det upp sig och jag passade på att ta min väska när den kom ut på bandet igen. Mannen hade då fullt upp med två andra väskor men ingen stoppade mig när jag tog väskan så jag antar att det var okej.

Jag undrar vad det var han tyckte sig se eftersom han letade i alla fack jag hade. En teori jag har var att jag åkte dit på grund av min palestinasjal. Kanske sant kanske inte. Jag är i alla fall fortfarande nyfiken på vad han trodde sig se i min packning.

Där efter var det bara att vänta på boarding. Budapest var före oss och när det var cirka 5 minuter kvar innan Budapest-flyget skulle avgå kom det fortfarande folk som skulle med det flyget. Om det varit jag skulle jag sprungit men andan i halsen men de flesta gick lika snabbt som sniglar.

När till slut Budapest åkt så sniglade personalen fram en skylt om Göteborg. Jag och Jonatan ställde oss längst fram i non-priority-kön och jag fick även på tillbakaresan fönsterplats.

Tillbaka i Sverige åt vi lunch och sedan efter att ha fått veta att det var cirka 1 timme till nästa förbindelse hem (ej flygbuss) så gick vi ut i alla fall. Vid busskuren bestämde vi oss att gå till knytpunkten där vi skulle byta buss till Centralen. Vi hann cirka 15 minuter före bussen. Det tog oss cirka 45 minuter att gå. Glasgow var en bra uppvärmning.

Inga kommentarer: