tisdag 25 november 2008

Vänd inte andra kinden till - anledningen till varför jag inte är kristen

Av ointressant anledning ramlade jag in på den kristna tidningen Världen idag för att läsa om något då jag fastnade för andra artiklar. Jag roade mig själv med att tänka att de var så uppenbart vinklade för sitt ändamål och att Göebbels skulle varit stolt över skribenterna.

Sedan ser jag ledartiteln: En hednisk häxa i domkyrkan och blev nyfiken. För det första så började jag undra om det för kristna finns andra häxor än hedniska då de var så kåta på att poängtera det i sin rubrik.

När jag fortsätter till att läsa texten blir jag bara arg och mer säker på att kristendomen är en skenhelig religion (ej endast grundat på artiklar från Världen idag) som endast boostar och klappar varandra på axlarna. Jag citerar lite smått och gott för er:
Det förhållandevis oansenliga Bahai-samfundet har getts en alldeles överdimensionerad roll. Rörelsens mest centrala dogm som inte får ifrågasättas är att både Krishna, Buddha, Zarathustra, Moses, Jesus och Muhammed egentligen menade samma sak. Zen-buddister och Daoister har också fått stort utrymme under seminarierna, tillsammans med biskopar, judar och muslimer.

[...]

Hur skall man då se på de religiösa aktiviteterna i Uppsala domkyrka denna vecka? Det är självklart inte miljöengagemanget i sig som är uppseendeväckande. Att värna om miljön är en helt naturlig tanke för varje kristen, det ligger i det bibliska skapelseperspektivet och den kristna förvaltartanken.
Nej, det som förvånar med Interfaith Climate Summit i Uppsala är den tydliga religionsblandningen och de totalitära anspråken.

[...]

Ett av Bibelns mest tydliga och återkommande teman är varningarna för religionsblandning och avgudadyrkan. Det allra första av tio Guds bud slår fast: ”Du skall inte ha andra gudar vid sidan av mig”. Det är ett bud vars innebörd ärkebiskopen kanske borde fundera lite över efter sin inbjudan till häxan Starhawk.

Jag undrar främst vart "behandla andra så som du själv vill bli behandlad", "vänd andra kinden till" och så vidare tog vägen. Att gnälla över att en häxa och andra religiösa inriktningar får för mycket fokus på ett par miljödagar är småsint och barnsligt! De är faktiskt i en kyrka vilket ger kristendomen rätt fett med publicitet och goodwill- speciellt då de i allmänhet inte är kända för att sträcka ut handen för andra än de stackarna de vill omvända.

Likaså personens snack om att kristna bryr sig om miljön, om det vore sant skulle Moder Jord må tusentals gånger bättre än hon gör just nu och tanken på kärnvapen skulle aldrig fallit någon in att skapa.

Att sitta där på sitt feta arsle och stortjuta över att o-kristna är i kyrkan (det händer för övrigt varje vecka under dop, giftermål, begravning och andra event) och att dessa får för mycket fokus är som att säga "dra åt helvete" när religionen i sig säger "sträck ut en hand". Men när egentligen gjorde kristna tillbedjare det som bibeln säger mer än att rapa upp verser och kapitel utantill?

Det får mig att vilja maila dit och säga:
Tack, er ledare gjorde det klart för mig att jag inte vill umgås med inskränkta, småsinta, kärlekslösa människor som inte kan unna andra fokus ens för en helg som är för en bra sak.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Muuuuäääää:-(!!!!! Jag missade att själva Starhawk bara var 3 km från där jag bot . NEJ! Snacka om att jag blev ledsen av det jag ledsen. Jag som varit ledig och allt. Grrr!

Fö så var det en ganska puckad ledare. Men jag vägrar dra alla kristna över en kam ännu. Precis som det finns vettiga och accepterande kristna så finns det wiccaner som piskar som rituell bestraffning och wiccaner som antagligen inte är så snälla mot naturen. Så rötäggen finns på båda sidor. Det hör till människans natur tyvärr.

Caja sa...

Anna.J: Ja självklart finns det rötägg. De finns i alla samhällsskikt och grupper.

Jag har många kristna vänner som är underbara men i större sammanhang har jag mest stött på svin i kristendomen. Plus att när jag skrev inlägget var jag lagom irriterad ;) fast jag försökte förmildra det lite här och var då jag är medveten om att religionen gör inte personen, hen kan vara ett rötägg ändå. Tyvärr.