måndag 17 november 2008

Vegetarisk korvstroganoff för laktosintoleranta

I går lagade jag mat. En mycket ovanlig syssla för mig vilket har gjort att mina föräldrar tror att jag är helt oförmögen i köket. Egentligen är det tvärtom jag tycker bara att det är tråkigt.

Då jag inte kan äta korv utan att få kväljningar och uppkast så tänkte jag testa sojakorv.

Jag hackade 1 stor lök (egentligen skulle det vara två men jag är inget fan av lök) och skar sojakorvarna i två delar och sedan i fyra strimmor på längden.

Där efter slängde jag ned dem i stekpannan och stekte dem medan Jonatan drog igång riskokaren med riset.

Då det var ganska mycket så ville jag inte chansa med såsen så jag hävde ned det i min snygga röda gryta tillsammans med 3 matskedar ekologisk tomatpuré. Blandade och hävde sedan i 2 dl laktosfri matlagningsgrädde.

Medan maten puttrade tyckte jag att det var lite sås så jag hävde i det sista av matlagningsgrädden; 1/2 dl. Jag fyllde även på med cirka 1 matsked tomatpuré.

Där efter tog jag svartpeppar och salt. Sedan några klickar tomatpuré då sojakorven har en ganska stark eftersmak.

Som kryddan på moset lade jag i ganska mycket ekologisk bladpersilja och lät det puttra med lock på i några minuter. Det var sedan klart att serveras med ris och sommargrönsaker som micrats!

Inga kommentarer: