fredag 24 oktober 2008

Yoga-tid igen

Det blev ingen yoga nu i höst. Främst var det för att jag hade strul med skolan fram till vecka 37 då yogakurserna redan börjat och sedan glömde jag av inspirationen.

I går satte jag mig ned med listan över yoga-center i området som jag gjorde i juli. Till slut kom jag fram till att det är två olika ställen som jag vill yoga på, förutom ki-yoga på Friskis & Svettis.

Yoga-buddhi - Så här står det om deras nybörjarkurs:
’’An expert is a person who has made all the mistakes that can be made in a very narrow field’’ -Niels Bohr, Nobel Pris mottagare Så… här börjar vi som inte gjort varje fel som kan göras inom yogan. Beskrivningen ovan är skön då den tillåter oss alla att vara fria från titeln expert för all framtid. Det finns alltid fler misstag att göra, mer erfarenhet och upplevelser att njuta. Hos oss på Buddhi börjar vi från grunden och ger dig ny kunskap för att hitta in till kroppens och sinnets stillhet. Stillhet betyder inte avsaknad av dynamik eller rörelse utan stillhet i form av klarhet i både den fysiska och mentala kroppen. Genom fysiska hållningsprinciper kan det som behöver få plats i kroppen få plats. Genom andningsövningar, fokus och meditation får det som behöver få plats i sinnet plats. Det är inte svårare än så (och inte enklare än så;) ) Anja har många års erfarenhet (håller dock inte titeln expert..) av att guida nybörjaryogisar och leder kursen med rötterna i det traditionellt yogiska men även med stor nypa humor och värme. I hennes klasser är det okej att skratta då det faktiskt är ganska komiskt att börja vända uppochner på sin värld om den varit stabilt rätvänd många år. Kursstart 10 oktober, 8 veckor, 975:-
Nu är ju kursstarten lite fel då det är i vår som jag vill gå hos dem men det ger ett bra hum i alla fall. Antingen dem eller dessa:

Kundalini yoga - Så här står det om deras grundkurser:
Varje kurstillfälle är 1 ½ timme, en dag per vecka under 8 veckors tid. Du får lära dig fyra olika yogapass och meditationer. I kursen ingår grundläggande teori om yoga, andning, medveten närvaro, mantra och meditation. Syftet är att du skall lära dig grunderna i kundaliniyoga så att du kan fortsätta att göra yoga hemma.Inga förkunskaper krävs.

Grundkurs
Tid: Tisdagar 17-18.30 (8 ggr) 27/1-17/3
Plats: Allégården, Södra Allégatan 4
Pris: 1000 kr
Lärare: Gunilla Eliasson

Grundkurs
Tid: Onsdagar 19-20.30 (8 ggr) 28/1-18/3
Plats: Allégården, Södra Allégatan 4
Pris: 1000 kr
Lärare: Camilla Lindberg
Jonatan var lite skeptisk då han ville ha en yogaform som skalade av religionen så att säga (vilket tog lång tid innan han klämde ur sig) så han var rätt skeptisk mot ovanstående. Men jag fastnade rätt snabbt för Kundalini yoga efter att ha läst runt på deras sida lite grann.

Inga kommentarer: