fredag 31 oktober 2008

)O( - Samhain [saoinn]

Snart är det ett år sedan jag hade min första ritual men i dag är det Samhain. Som vanligt har mina två inofficiella läromästarinnor valica och alvljus något att säga om högtiden.

Valica säger:
"Helsafton är en tidpunkt då vi behöver tid för oss själva. Tänd ett ljus och reflektera över det som varit, det som har tagit dig dit du befinner dig idag.
Vissa saker är obehagliga att inse. Speciellt om vi vet med oss att när insikten har infunnit sig så måste vi agera omedelbart på den. Men detta är inte alltid det bästa alternativet. Att komma till insikt är en sak, att göra slag i saken är en helt annan.
Skapa en lista över saker som du vill förändra. Förvara listan på ett säkert ställe och skriv ner kreativa förslag på ändringar allt eftersom de dyker upp. Försök att inte lösa problemen med hjärnan och var vaksam på dina drömmar. Låt tankarna gro under ytan som livet i jorden. Förändringen kommer."

Alvjus säger:
"Samhain firas från skymningens fall den 31 oktober till midnatt den 1 november. Samhain betyder Sommarens Slut, den tredje och sista skördefesten.
[...]
Det är en tid för reflektion och minnen, för siande och skådande, för avslut, för att låta smärtor och sorger komma till ro och sjunka in i det förflutna där de hör hemma.
"

Onn, en annan "läraromästare" för mig säger:
"Det var också det keltiska nyåret, eftersom kelterna ansåg att året började med den mörka tiden, liksom natten var början på dygnet. Under namnet Halloween är detta en högtid där olika hedniska inslag envist hängt kvar trots kristna försök att göra om den till ”All hallows eve”, Alla helgons dag.
Guden når nu fram till dödsriket och lägger sig att vila inför återfödelsen. Gudinnan tar som den Gamla/Dödshäxan emot honom. Man brukar säga att slöjan mellan världarna är som tunnast denna natt. Man kan se det som natten då den behornade Guden leder den Vilda Jakten över landet, och det är klokast att hålla sig inne om man inte vill dras med.
"

En del av det Alvljus ger som tips på sin sida om Samhain har jag tänkt att genomföra. Jag ska tända ett ljus var för de jag känner som dött; mormor, morfar, morbror Kalle, gammelmormor Rut, Klara, Tiril, Deenah, Bobby, Diamond och Kitty. I värsta fall om det är någon jag glömt så tänder jag ett extra eller så tänder jag bara ett för allihop.

Om Jonatan har tur med att hitta en fin pumpa har jag också tänkt att karva ut den och ställa den på uteplatsen tillsammans med lite mat till andarna. Jag har även tänkt duka fram för en extra som färdkost till dem.

För att hålla de onda andarna ute så ska jag strax tända ett ljus i fönstret då det nu blivit skymning och Samhain har tagit sin början. I morgon närmare midnatt ska vi skåla med vitt vin för året som gått och säga farväl till andarna.

Det är också en bra tid för spådom då slöjan mellan världarna är tunn men det vet jag inte ifall jag ska ge mig in på i år.

God/Glad Samhain!
Blessed be.

Inga kommentarer: