söndag 22 juni 2008

Sommarsolståndet

På grund av ångest så sov jag mig igenom dagen innan midsommarafton och midsommarafton själv. Jag åkte inte ens till någon av mina föräldrar som jag typ lovat dem båda då jag hade tänkt vara hemma på midsommardagen och fira Litha.

På midsommardagen så klarade jag, trots att det var ganska sent, dra upp mig ur sängen för att sedan tillsammans med Jonatan gå på promenad. Jag hittade tre fina kottar att ta med hem och Jonatan hittade Willys där vi fyllde på matförrådet. Tyvärr så hade varken Willys eller Coop de jordgubbar jag ville ha.

Även om jag inte firade midsommarafton med nubbe och jordgubbar så ville jag fira Litha som infann sig på midsommardagen med detta. Jag fick ge med mig.

Resten av dagen var fylld av fina intentioner som jag hade tänkt göra för att fira den fina högtiden MEN det slutade med att jag satt hela kvällen och natten framför datorn och spelade sims 2.

När klockan var efter 3 så var jag äntligen klar med mitt mål för natten inom sims 2. Jag samlade ihop mjölk i en liten vattenflaska, tog bullarna vi köpte på Statoil tidigare men som vi fortfarande inte hade ätit, en tändare och en rökelsepinne. Jag valde att vara naturvänlig och inte ta en plastpåse utan min tygpåse i vördnad till Henne.

Jag tog med mig Jonatan, egentligen kanske det skulle ha varit bättre utan för då skulle jag nog kommit i samklang med naturen bättre än vad jag gjorde. Vi gick ut ifrån lägenhetskomplexet och hittade ett grönområde. Men det var vått och jag kände inte för att blöta baken för dum som jag var så hade jag glömt något att sitta på.

Till slut blev det att vi gick in på dagisområdet. Först ville jag sitta vid deras fallfärdiga fallos (midsommarstång) men det var ju självklart vått där så det blev att vi satte oss på en flat sten vid en grupp av fyra stycken.

Väl där så tände jag rökelsen och "borstade" bort allt mänskligt skräp runtom stenen och på stenen. Jag tror inte att det gick så bra då jag inte kunde koncentrera mig ordentligt. Nästa högtid tänker jag fira själv. Jag måste ha mod till det.

Sedan satte vi oss ned och jag försökte kommunicera med Gudinnan och Guden, inbillade mig kort att de var där och jag försökte ta in de olika vädersträcken. Några stunder blev jag alldeles tårögd av naturen - de få stunder jag såg klart, men det försvann ganska snabbt tillsammans med min koncentration.

Jag hittade ett litet hål i marken där jag satte rökelsen, som gjutet. Sedan plockade jag upp bullarna. Medan vi åt försvann stämningen helt då vi började prata om annat (om Gudinnan och Guden varit där så borde de ha tröttnat på mig då jag inte mediterade och åt "tillsammans" med dem eller så var de okej med det... jag vet inte). Jag satte sedan min brödbit i mitten av stenarna på en extra grön tuss som utmärkte sig lite extra. Jonatan satte sin perfekt där jag ville ha den.

Jag försökte prata än en gång med Gudinnan och Guden innan vi drack mjölken och sedan spred ut resten till dem som offergåva och för att de också skulle få vara delaktiga i festmåltiden. Jag kände mig tårögd en liten stund men jag kände inte att jag verkligen fick kontakt.

Jag spred mjölken på bullarna och runtom. Vi satt sedan och väntade på solen.

Efter ett tag bestämde vi oss för att gå upp på backen som vi trodde inte skulle nås av solens strålar då den verkade undanskymd. Tji sade Herr Solen. Jonatan gick i väg innan mig så att jag kunde få en stund i lugn och ro med gudarna men det kändes så forcerat, okoncentrerat och stressat i alla fall.

Sedan gick vi upp för backen och möttes av Solen som började leta sig uppåt bakom bergets trädtoppar. Jag var alldeles plaskvåt om mina tygskor då och jag kände mig frusen så vi gick hem till mig. Klockan var då cirka halv sex på morgonen.

Kunde ha varit bättre firande men det är ju tanken som räknas i alla fall, även om tanken inte riktigt fick kontakt med koncentrationen och naturen hela tiden.

Inga kommentarer: