fredag 13 juni 2008

Månen 2

I går såg jag månen igen, men denna gång där jag bor. Klockan var närmare nio på kvällen och jag hade Fader Sol på vänster sida och Moder Måne på höger där jag satt på en parkbänk och väntade på tåget. Hon var fortfarande halv, inte förrän den 18:e kommer hon bli hel.

Jag har fortfarande inte fått böckerna och jag börjar bli orolig för postproblem och att böckerna kan ha försvunnit på vägen till mig. Jag hoppas att de kommer på måndag. Men då jag fortfarande har kvar Wicca - Scott Cunningham så är det ganska lugnt då jag tänkt läsa ut den innan den lämnas tillbaka. Dock går det lite segt nu då jag läser en skönlitterär bok samtidigt och pendlar mellan dem.

Just nu är jag i slutet av boken på alla formler. Rätt spännande faktiskt. Det var en väldigt vacker text om Gudinnan och en annan om Guden där. Den är baserad på Cunninghams första handledare Morgans åkallan. Då Cunningham säger att det är okej att använda formlerna och texterna så är det inte ett lagbrott som jag beblandar mig med nu. Jag väljer att endast citera första sången som avslut av detta inlägg.

Gudinnans sång:
"Jag är den Stora Modern,
tillbedd av hela skapelsen och existerande innan deras medvetande.
Jag är den ursprungliga kvinnliga kraften, gränslös och evig.

Jag är månens kyska Gudinna, trolldomens härskarinna.
Vindarna och de dansande löven sjunger mitt namn.
Jag är månskäran på min panna
och mina fötter vilar bland de stjärnbeströdda himlarna.
Jag är de olösta mysterierna, stigen som just börjat vandras.
Jag är fältet orört av plogen.
Fröjdas i mig och känn ungdomens fullhet.

Jag är den
välsignade Modern, skördens älskvärda drottning.
Jag är klädd i jordens djupa och svalkande underverk
och åkrarnas gyllene grödor.
Jag härskar över jordens föränderliga årstider;
alla ting får sin fruktbarhet genom mig.
Jag är en tillflykt och jag är helande.
Jag är den livgivande Modern, förunderligt fruktsam.

Tillbe mig som Gammelmor,
den som handhar dödens och återfödelsens ändlösa kretslopp.
Jag är hjulet, månens skuggsida.
Jag härskar över kvinnors och mäns livscykler
och skänker befrielse och förnyelse till trötta själar.
Även om dödens mörker är mitt rike,
är födelsens glädje min gåva.

Jag är månens, jordens och havens Gudinna.
Mina namn och mina krafter är mångfaldiga.
Jag skänker magi och kraft, frid och visdom.
Jag är den eviga Jungfrun, alltets Moder och mörkrets Gammelmor,
och jag sänder er den gränslösa kärlekens välsignelse."

Inga kommentarer: