fredag 11 juni 2021

Fredagstankar om 'harm none'

Detta blogginlägg har fått många raderade börjor, men det jag egentligen vill ta upp här är mina tankar kring personligt rättesnöre.

Som wiccan, dock en oerhört kass en som inte firat högtider på evigheter och mitt altare är fortfarande i en bananlåda sedan flytt för flera år sedan, så följer jag "harm none, do what ye will". Det ledde mig först till att bli lakto-(ovo)-vegetarian och sedermera vegan...

Jag har alltid köpt eko när det varit på rabatt och inom min budget, samma sak med faitrade. Men så började något spira.

För något år sedan hittade jag ett kaffe (Eguale Women's rights för den nyfikna) som gjorde att det kändes bra i hjärtat att köpa kaffe, vilket det inte gjorde innan trots att jag köpte Gevalia ekologiska kaffe. Jag ville bidra med något gott, speciellt för kvinnor i utvecklingsländer. Jag ville inte bara ta, jag ville ge.

Så när det var dags att köpa snabbkaffe för ett tag sedan så blev det naturligt ett ekologiskt och fairtrade-kaffe, jag kunde inte välja något annat för det kändes inte BRA. Trots att jag hade blivit starkt tipsad om en annan kaffesort. Nej, jag ville inte bidra med lidande för arbetarna på kaffeplantager.

Jag säger inte att det är uselt för alla arbetare på kaffeplantager men det kändes ändå bättre med fairtrade och ekologiskt, för då kunde jag åtminstone hoppas att de hade bra arbetsvillkor och inte behövde arbeta med gifter.

I samma anda har jag vägrat äta cashews efter att ha sett en kort dokumentär hur arbetarna (kvinnor) blev behandlade och hur deras händer tog skada. Du kan googla på 'blood cashews' för att se en glimt av denna verklighet som vi i väst inte tänker på när vi moffar i oss cashews.

Jag gillar verkligen cashews, det och pistagenötter, men jag ville inte bidra till dessa kvinnors lidande... "harm none" så jag köpte inget för alla påsar jag hittade hade ingen information om vettiga arbetsvillkor och ingen fairtrade-märkning osv.

Jag hittade dock tillslut ett företag, det enda vad jag sett som lyfter 'blood cashews' och är fairtrade. När deras nötter var på rabatt i veckan köpte jag för första gången på evigheter cashew som jag tidigare håvat ned i lösgodispåsar på ICA utan en tanke.

Men det slog mig också, att jag inte vet hur arbetsvillkoren eller hur arbetet påverkar arbetarna överlag gällande mycket av det jag köper. Googlade på pistagenötter men hittade inget vettigt alls, vilket inte alls känns bra helt ärligt. Men det var en sidenote.

Jag berättar inte detta för att göra reklam eller slå mig själv för bröstet, men att jag insett att även om jag är en dålig wiccan på det där med firandet och upphållandet av sabbats och esbats och allt möjligt annat så är det med mig på ett sätt jag inte tänkt på, eller ens bejakat förut.

Jag vet att tro är något man gör alltid, inte bara vid speciella tillfällen. Och jag har ett tag känt att jag tappat vägen lite, så det var en positiv bejakelse att göra - att jag tar med mig min tro i min vardag på sätt jag inte tänkt på.

Samtidigt som jag ibland kan störa mig på detta rättesnöre jag lever med, inom mig, och nu menar jag mitt personliga rättesnöre och inte något påtvingat av min tro. För om jag själv inte haft det detta rättesnöre, hade jag ju inte kunnat ställa mig bakom the wiccan rede. Anywyay. Livet hade varit enklare om jag inte brydde mig, om jag bara köpte vilket kaffe som helst eller bara skyfflade på de där smaksatta cashews i hyllan eller de honungsrostade...

Jag har alltid, sedan jag varit liten, haft intentionen att lämna världen bättre än när jag kom. Det är svårt, och jag har med åren insett att arbeta på stor skala är nästintill omöjligt i den värld vi har i dag men jag kan dra mitt lilla strå till stacken. Jag kan göra det som känns rätt i hjärtat för mig, jag kan skapa ringar på vattnet, göra gott i världen för att motverka allt hat och mörker.

Mina tankar kring det här är inte fullständiga, de skapas medan jag skriver, sover, ser på netflix men jag ville dela med mig av en första tankenöt om det hela.

Inga kommentarer: