söndag 4 december 2016

Veg. gryta med ananas, körbärstomater och kokosmjölk

Jag hade en öppnad burk ananas hemma som jag ville göra något med, jag visste att jag ville göra en gryta men inte riktigt vad för gryta. Jag googlade runt lite men blev inte så mycket mer klok då de flesta recept innehöll kyckling och paprika, så jag bestämde mig för att wing it. Det blev så mycket godare än jag trott.

Ingredienser:
  • 400ml kokosmjölk (jag använde lätt)
  • 10 körsbärstomater (halverade)
  • ca 50g majs
  • 1dl kokta kikärtor
  • 4-5st Anamma filéer (sönderrivna)
  • 1 liten näve salladsärtor (rivna i bitar)
  • 2 ringar ananas (skurna i bitar)
  • 1/2-1 gul lök
  • 1/2 röd lök
  • matolja av något slag
  • berbere-krydda
  • chili-krydda
  • salt
  • svartpeppar
  • bulgur 
  • 1tsk grönsaksbuljong

Tillägg: Detta var lite baserat på rester. Jag tog till exempel den majs som var över, så du kan ta mer om du har. Likaså använde jag de sista vego-bitarna av Anamma samt tre stycken filéer, men det borde bli cirka 4-5st filéer. Jag hade även halvor av lökarna kvar, den gula var så stor att den nog var en liten gul lök i storlek.

Hur:
Om du använder en hel lök eller en stor halva lök så dela den i mitten först innan du skär den i skivor (som regnbågar). Micra filéerna lätt så att du kan riva sönder dem i mindre bitar. Skär ananasen i bitar. Därefter häll i olja i wokpanna (eller gjutjärnsgryta) och värm upp, när det är varmt nog häv i filéerna samt den röda och gula löken. Rör runt och stek på medelvärme. När löken börjar mjukna häv i ananasen och riv salladsärtorna i mindre bitar direkt ned i pannan/grytan. Salta och svartpeppra lite. Höj värmen något snäpp eller två så att allting får lite stekyta.

När det fått stekyta så häll i kokosmjölken och rör om. Dela körsbärstomaterna och häv i grytan tillsammans med majsen. Krydda med chili och berbere (samt eventuellt mer svartpeppar) och rör om. Låt småputtra. Gör i ordning bulgurn enligt boxen tillsammans med 1tsk grönsaksbuljong (troligtvis 1/2 tärning). När det är dags att ställa bulgurn åt sidan häv i kikärtorna.

Det står 2min för bulgurn, men låt den stå 5min så att kikärtorna värms igenom ordentligt. Smaka av, eventuellt krydda mer om det behövs samt låt stå en stund till om inte kikärtorna är varma nog ännu.

Servera!

Inga kommentarer: