söndag 6 november 2016

Släppa perfektionen

Som jag tidigare berättat så har jag kämpat en del med att bli vegan. Jag har dock tagit ett steg tillbaka och bestämt att jag sakta ska försöka övergå i stället för att ta mig an alla fronter på en gång, jag kan inte fokusera på kläder, skor, smink, rengöring, mat, godis och allt annat där emellan på en och samma gång, det blir för överväldigande.

Runt 2008 tog jag beslutet att äta mer vego men det var inte förrän 2011 som jag blev lakto-ovo vego till fullo. Den approachen fungerade för mig så därför tänker jag ta det lugnt och stadigt i etappen lakto-ovo till vegan också.

Så! I stället ligger min fokus så här:
  1. Mat/dryck
  2. Godis
  3. Schampo/duschkräm/etc.

Mat/dryck
Helt uppenbart varför denna har prio, det är ju första steget känner jag att plocka bort mjölkprodukter samt sneaky ägg i maten. Avskyr att läsa ingredienslistor och vara osäker på om det faktiskt är okej eller inte och om det där E-numret var vego eller inte (glömmer av E-numren hela tiden förutom E120 som är karmin = löss). Kommer bli skitkul i jul när jag behöver läsa ingredienser på massa grejer hemma hos föräldrarna.

Godis
Gelatin har jag sedan länge undvikit, likaså karmin/E120 men jag försöker även lägga till bivax samt mjölk i nej-listan och med det känns det ungefär som att 99,9% av lösgodiset försvann och jag var redan deppad innan över hur mycket som försvunnit (flera favoritgodisar). Jag har dock valt att enbart undvika gelatin och och karmin/E120 i jul, blir enklast så än att tjaffsa om godiset OCKSÅ - jag vill ha en någorlunda lugn jul liksom. Målet är dock att utesluta de andra också i framtiden.

Schampo/duschkräm/etc.
Här köper jag nästan hela tiden djurfritt/ej djurtestat men det finns säkert någon produkt jag har hemma som inte är det. Mitt fokus dock är att se till att det som köps in nytt är djurfritt/ej djurtestat och det har än så länge inte varit ett problem.

Och så områdena som kommer när jag bemästrat ovanstående tre:

Kläder/skor
Skinn har jag nog inte köpt någonsin egentligen, förutom eventuellt ett par vintage-skor jag har men de är typ från 60-70-tal och använda förut så jag anser det okej. Ull har jag nog men jag köper inget nytt, även om jag ibland stått i affären och önskat att något inte var av ull så jag kunde köpt det. Jag har ett duntäcke som är typ 15+ år men jag köper inget nytt och likaså med silke, även om jag inte direkt har något av silke sedan tidigare (satin dock, vet inte om det är silke i den). Men jag tänker att det finns säkert något som jag inte insett ännu att det är problematiskt.

Limmet i skor däremot kan vara djurdelar vilket jag försökt ignorera när jag köpt nya skor det senaste för jag har inte råd med etiska skor på typ 1000+ kr. Så gruvligt tråkigt att det ska vara så dyrt med djurvänliga skor. Jag nyttjar dock enbart syntet och imitationsskinn/mocka samt syntetfoder inuti skon. Så sista frontier är limmet någon gång i framtiden.

Smink
Köper typ aldrig smink. Har mina få staples av grejer, har dock insett att mina färgade läppbalsam inte är vegovänliga på grund av bivax (dammit!) vilket är så tråkigt för jag tycker verkligen om dem så mycket. Jag kommer dock använda slut på dem. Om jag någonsin börjar använda puder/foundation så kommer jag se till att det är djurfritt/ej djurtestat. Parfymer däremot köper jag med åratal emellan så de jag har hemma vågar jag inte ens kolla innehåll på, när det är dags igen om typ 5-10 år så får det bli ett problem då.

Övrigt
Finns säkert massvis med områden jag inte ens tänker på, men det kommer väl med tiden. Jag är inte perfekt nu och jag kommer nog aldrig vara en perfekt vegan, speciellt då jag vill äga en hund och för att jag äter mediciner med laktos som säkert blivit djurtestade.

Inga kommentarer: