torsdag 22 september 2016

En Mabon-fjäril

Min dag började på ett rätt speciellt sätt. Jag gick in i köket och där på bordskanten satt en fjäril (Påfågelöga för att vara exakt) med vingarna ihop. Blev lite förvånad. Det var ingen liten fjäril heller, med utbredda vingar var den åtminstone halva min handflata.

Jag satte en glasburk över den och hämtade ett vykort för att kunna släppa ut den. Med lite manövrerande för att se till att inte kapa några fötter så fick jag in vykortet och gick till balkongen och släppte ut den. Den flaxade och slog mot glaset som en galning.

När den väl släpptes ut satte den sig på mitt bord på balkongen i godan ro i solen. Jag hann ta ett snabbt foto av den medan den satt där med vingarna utbredda (det var då jag kunde se att det var en Påfågelöga då vingarna är svarta när de är ihopfällda).

Det var inte förrän senare som jag funderade på om det fanns någon symbolik eller om Guden/Gudinnan försökte säga mig något. Timingen, att träffa på en fjäril i mitt kök på Mabon. Har någon av er någon fundering på vad det kan betyda?

Jag hoppas att denna överlever vintern. För några år sedan hade jag två citronfjärilar som vaknade i mina köksskåp mitt i vintern och jag försökte få dem att gå i idé igen men de vaknade sedan aldrig upp. Hittade även sedan en tredje citronfjäril under diskhon, också den död.

Jag hoppas att du har en fin Mabon!
)O(

Inga kommentarer: