lördag 18 januari 2014

Veg. enkel pastarätt i ugn

För ett tag sedan orkade jag inte göra något avancerat då jag var riktigt hungrig. Det resulterade i denna väldigt enkla rätt som tar mindre än 20 minuter att göra (om man behöver koka pasta först så 30 min). Jag hade conchiglie-pasta från dagen innan men jag skulle tro annan pasta går lika bra, t.ex. sådan där fjärilspasta.


10-15 minuter i ugn 200 grader

Ingredienser
  • pasta
  • rosépepparsås (påse)
  • frysta ärtor
  • Quorn "kyckling"-bitar
  • gul lök
  • smör
  • vatten
  • mjölk

Jag använde min lilla ugnsform och gjorde tillräckligt för en person så uttöka receptet, där det behövs, ifall det är till fler personer.

Tillagning
1.Täck botten med conchiglie lite huller om buller, inte så viktigt att få det snyggt
2. Häv på quorn-bitarna lite överallt ovanpå pastan
3. Häll på ärtor ovanpå allt se till att få det i hela formen och inte bara i mitten
4. En liten ugnsform som min räcker det med en påse rosépepparsås som du häver ned i vatten och mjölk (följ anvisningar), jag gjorde dock så att jag hällde i 25g flytande smör innan pulvret (ska i efter att såsen koktakts upp egentligen).
5. Koka upp rosépepparsåsen, den behöver inte sjuda de extra minutrarna
6. Häll på såsen i ugnsformen ovanpå alltihop
7. Hacka lök och strö ovanpå
8. Om du vill kan du även ha strimlad ost, jag hade ingen hemma och det var gott ändå
9. Låt den stå i ugnen tills det fått lite färg (cirka 10-15 minuter)
10. Redo att servera!


--
Om du testar mitt recept är jag tacksam om du länkar hit till Livsagnostiker (ifall du bloggar om det) och/eller att du skriver i kommentarerna vad du tyckte om receptet.

Inga kommentarer: