torsdag 30 januari 2014

Inför Imbolc 2014

Jag vet inte riktigt hur jag känner i år inför Imbolc. Det är nästan lite konstigt att fira att vintern är över och att våren börjar närma sig när vi de senaste dagarna fått vinterns första snö här. För mig har dock Imbolc aldrig handlat om våren, det är mer Ostara för mig, utan mer Yule med ett hopp om ljus, att det börjar ljusna.

Det är ju också Brighids högtid vilket jag aldrig lyft, jag fokuserar mest på Gudinnan och Guden utan en specifik aspekt. Dock funderar jag på att detta år göra något gällande Brighid med tanke på att jag skapar smycken, skriver poesi och fotograferar och det faktum att hon praktiskt taget är Gudinna för hantverk.

Hur tänker du kring Imbolc?


1 kommentar:

Ariadna sa...

Betydelserna för de olika högtiderna skiftar något från år till år för mig. I år har Imbolc kommit att betyda rening och befrielse, ett koncept som jag kontemplerar flitigt just nu. För mig känns det extra passande i år i och med all snö som begraver det gamla för mig. Samtidigt kommer ljuset och visar mig vägen mot det nya.

Hoppas att det kan vara lite inspiration för dig! ;)

Trevlig och Ljus Imbolc! :)