onsdag 11 december 2013

Tankar om framtida Yule

En av mina favoritböcker inom just den paganska floran av böcker är Circle round - raising children in goddess traditions* av Starhawk, Diane Baker och Anne Hill. Inte nog med att den säkert kan vara bra den dag jag har barn utan den är också väldigt användbar nu också. Detta är boken jag använder mest.

Det är alltid åtminstone en saga för varje sabbat och jag har flera favoriter. En av favoriterna är The Rebirth of the Sun av Starhawk, vilket är i Yule-kapitlet. Kort så handlar den om att solen blir trött och får vila i Natts armar, barnen tackar solen för allt den gör så att den ska komma tillbaka och tänder ljus innan de sover. De äldra vakar till morgon och väcker barnen så går de till en kulle och kikar på soluppgången.

Om jag får barn tänker jag läsa den sagan varje år och efteråt tackar vi solen för allt den gör för oss och innan läggdags får barnen tända varsitt ljus och ställa på ett tryggt ställe. Så vakar jag (eller sover, beroende på hur trött jag är) och väcker barnen tidigt för att kika på soluppgången och hälsa solen välkommen tillbaka.

* ISBN: 0553378058

Inga kommentarer: