onsdag 15 maj 2013

Veg: Gryta med "biff"-strimlor, ärtor och morötter

Sedan jag såg Fry's i frysdisken så har jag inte kunnat släppa en idé jag haft för maträtt. Från början innehöll den endast strimlor, ärtor och shalottenlök men jag mixade upp den lite när det väl var dags. Mycket god, en av mina egna favoriter.


Ingredienser
  • FRY’s Vegetariska Strips Beef-Style
  • Frysta ärtor och morötter (påse)
  • Gul lök
  • Cayenne
  • Salt
  • Svartpeppar
  • Olivolja
  • 1 msk / 1 tärning grönsaksbuljong
  • 5 dl matgrädde / vispgrädde
  • Ris
  • Svartvinbärsgelé - valfritt

Tillagning:
Hacka lök i ganska små bitar. Häll i olivolja i gjutjärnsgryta. Micra de frysta ärtorna och morötterna i en skål med vatten i några minuter utan salt. Stek lök lätt - tills den luktar. Häv i strimlorna (jag tog lite mer än hälften av paketet) och rör runt i cirka 5 minuter. Salta lätt för att få fram smak. Häll i all 5 dl grädde. En tärning eller 1 msk grönsaksbuljong. Rör om. Cayenne och svartpeppar efter behag. Rör om. Häv i morötter och ärtor. Puttra på låg värme ett tag. Servera med svartvinbärsgelé och ris. KLART.


--
Om du testar mitt recept är jag tacksam om du länkar hit (ifall du bloggar om det) och/eller att du skriver i kommentarerna vad du tyckte om receptet.

Inga kommentarer: