söndag 28 april 2013

Inför Beltaine 2013

April gick snabbt, nu helt plötsligt är det bara dagar kvar till Beltaine och Valborg. Jag har ännu inte riktigt bestämt hur jag ska spendera min Beltaine och altaret pryds fortfarande av Ostaras gula färger, ganska passande egentligen med tanke på att det utomhus mer påminner om Ostara än Beltaine.

Beltaine har alltid varit en av mina favoriter (förutom Samhain då) och en av de högtider jag ser fram emot mest. I år har den kommit lite i skymundan känns det som, det har blivit annat som fått fokus. Likaså med fullmåne, jag noterar när det är men mina intentioner att börja fira esbats bättre i år har inte gått så bra.

Vad jag gillar mest med Beltaine är att naturen då oftast slagit ut och man kan på en filt på gräset utan att känna kylan i märgen. Det är början för sommar för mig.

Detta år har jag längtat extra mycket till värme och knoppar och löv. Det skriker i kroppen och jag är så oerhört less på kyla och kala grenar. Det har inte varit så tidigare och jag har försökt att bejaka denna intensiva känsla i kroppen. Visst blir man less på senvintern/tidig vår men redan i vintras skrek kroppen om sol och värme starkare än andra år.

Kanske lite därför som jag är besviken varje gång jag försöker ta på mig en tunnare jacka och inser att det inte är varmt nog än. Jag hoppas därför på en riktigt vindstilla och vår-varm Beltaine detta år. Hur jag firar beror på vädret men jag hoppas att det blir någon brasa i alla fall.

Inga kommentarer: