måndag 18 februari 2013

Veg: Indiskt inspirerad gryta med bulgur


Jag kände det var ett tag sedan som jag delade med mig av ett av mina recept så jag tänkte ge er receptet på  vad som åts på Imbolc 2013. Riktigt gott och snabbt mättande. 4-6 portioner, cirka 2-3 timmar beroende på hur snabb du är. Den är lika god att micra dagen efter.


Ingredienser

  • gröna linser (2,5dl)
  • frysta haricot verts (två fulla händer typ)
  • morötter (ca. 3-4 stora)
  • matlagningsgrädde
  • massamancurry (på burk)
  • cashewnötter naturella
  • schalottenlök (2st)
  • olivolja
  • curry
  • svartpeppar (malen)
  • bulgur (4port.)
  • ev. brödskiva


TILLAGNING

Gröna linser
Koka dem i 30-40 min (jag hade 30) med riktigt med vatten så att de inte bränner fast.

Morötter
Skölj eventuellt skala. Skiva i pengabitar och lägg sedan i kastrull med vatten som täcker (glöm ej att salta) och låt vara på spisen i cirka 30 min - lagom för att bli mjuka.

Haricot verts (frysta)
Lägg i vatten. Salta. Låt koka upp och låt koka i 3 min. Ta av från plattan häll i 1dl vatten och låt stå i 5 min. Häll av vatten.

Schalottenlök
Skala och skölj. Skär i bitar men inte jättesmå.

Grytan (gärna gjutjärn)
Samtidigt som haricot vertsen är på spisen häll i lite olivolja i grytan, låt värmas upp. Häv i schalottenlöken och stek upp. Ta av från plattan och häll i massamancurry (hela burken) och rör om. Krydda med curry och rör om.

Häll av de gröna linserna och skölj av dem kallt. Häll ned i grytan och rör om. Häll av morötterna och häv ned och rör om. Häll i lite grädde och rör om.

När haricot vertsen är klar så häll av och häll i grytan. Rör om. Häv på lite mer grädde, curry och även svartpeppar (låt va!) och för över till plattan igen (2an eller 3an gradmässigt) och låt puttra under lock. 10 minuter efter det ta itu med bulgur och följ receptet på påse/lådan.

Mot slutet häll på lite mer grädde i grytan om så behövs och rör om och låt puttra ett tag till under lock, se till att allt nu ligger under sås. Det sista du gör är att häva på cashewnötter (både för dekoration och för extra smak på tallriken).

KLAR!

Kan severas med en bröd-skiva och gärna någon svalkande dryck om du gjort grytan någorlunda stark gärna något sött (exotisk juice rekommenderas). Severas gärna med vaniljglass och chokladsås efteråt.


--
Om du testar mitt recept är jag tacksam om du länkar hit (ifall du bloggar om det) och/eller att du skriver i kommentarerna vad du tyckte om receptet.

Inga kommentarer: