lördag 3 november 2012

Vegetarisk korvstroganoff med en twist

På Samhain åt jag och bästa vännen korvstroganoff. Jag ville inte göra den gamla klassikern så jag valde att hotta upp den lite.


Ingredienser:
  • sojakorv (4-5st)
  • veg. chorizo (hälsans kök) (4st)
  • ris
  • salt
  • svartpeppar
  • persilja
  • sallad
  • majs
  • gurka
  • 1 gul lök (alt. 2 beroende på hur stor/mycket du vill ha)
  • smör/margarin/olja
  • 3 dl matgrädde (laktosfri i mitt fall)
  • mjölk
  • 2-3 matskedar tomatpuré

Tillagning: korvstroganoff
Jag skar chorizon i två delar och därefter delade jag den i mitten längs med för att sedan dela de båda igen på mitten (resulterar i 8 delar från varje korv). Sojakorven varierade jag på att göra likadant med alt. dela på längden en gång till. Jag försökte få bitarna ungefär lika stora.

Jag använde min ugnsgryta av gjutjärn för att få mer järn i maten. Där hävde jag i en klick smör och efter att ha delat 1 lök (receptet sade 2) i små bitar så stekte jag dessa lite tills att kanterna naggades. Jag hävde därefter i sojakorv och chorizo och stekte en stund. Jag hällde i matgrädden och ökade vätskan med lite mjölk. En stund efter lade jag till matpuré och rörde om. Saltade och pepprade. Lät det koka under lock i cirka 5-10 min, medelvärme. När det är klart avsluta med att skölja av och därefter klippa ned lite persilja.

Tillagning: ris och sallad
Koka ris hur du vill, jag rekommenderar riskokare eller Uncle Ben's pås-ris. Salladen är hur du vill, jag hade färdig isbergssallad. Skär små gurkbitar, häv i majs och klipp ned persilja. Glöm inte att skölja av de grönsaker du använder.

KLART! Ät och njut av en riktigt god middag!


--
Om du testar mitt recept är jag tacksam om du länkar hit (ifall du bloggar om det) och/eller att du skriver i kommentarerna vad du tyckte om receptet.

Inga kommentarer: