fredag 2 november 2012

Samhain 2012 och en insikt

I år städade jag och pyntade (svarta dukar och svarta ljus) dagen innan (30 okt) så på kvällen hade jag den där känslan som man hade när man var liten - dagen innan julafton - förväntan. På morgonen 31a oktober var en slags frid i kroppen och jag tog det mest lugnt under dagen. Jag klädde om mitt altare.

Först bakade jag en sockerkaka med lite choklad i, som skulle bli efterrätt. Därefter blev det vegetarisk korvstroganoff med en twist (recept kommer). Drack vitt vin till. Jag och min bästa vän delade en middag i tystnad efter att vi bjudit in andarna och skänkt en tanke till de som inte längre är med oss.

En tallrik till andarna och vardera till oss levande

Efter middagen gick vi ut med maten och skänkte den till gudinnan och guden. På kvällen blev det alkoholfri cider med sockerkaka tillsammans framför filmen Spirited away. En mycket lugn Samhain med andra ord, riktigt fin. Jag avslutade kvällen med en kort ritual.

Insikt
Då min kudde som jag har vid altaret låg annorstädes så valde jag att stå upp under ritualen, för en gångs skull. Jag kände mig mer aktiv som stående än sittande. Jag insåg också att jag lättare kunde höja energin och cirkeln var lättare att skapa och hålla än när jag sitter ner så i fortsättningen kommer jag nog stå upp under ritual.

Inga kommentarer: