måndag 1 oktober 2012

Squash med tomat och mozarella i ugn med mos

Jag tänkte dela med mig av min Mabonmiddag 2012 och hur jag dukade bordet för att lyfta denna överflödets högtid.


Squash/Zucchini i ugn

  • (1 liten) mozzarella
  • squash/zucchini
  • (1) tomat
  • olivolja
  • svartpeppar
Tillagning
Skiva squashen/zucchinin i 1cm breda skivor. Jag valde 6 skivor till två personer, skulle räckt med 4. Lägg därefter på skivad tomat, svartpeppar ovanpå och därefter skivad mozzarella med ringlad olivolja. Låt vara i ugnen tills mozarellan fått färg/flutit ut.

Precis innan det var dags för en stund i ugnen

Pepparrotsmos

  • Pepparrot (alt. palsternacka)
  • Asterix-potatis (hård)
  • svartpeppar
  • lättmjölk (laktosfri)
  • flöt
  • svartpeppar
  • vitpeppar

Notera: Min tanke var att köpa palsternacka men det blev nog en pepparrot istället men det var riktigt gott ändå! Så välj fritt mellan dessa efter behag.

Tillagning
Skala pepparrot och potatis. Koka dessa tills mjuka och mosa sedan med antingen en riktig mosare eller gaffel-liknande redskap (sked är bara drygt) och häv på hur mycket mjölk, flöt (flytande smör), svartpeppar och vitpeppar du vill.

Efterrätt

Kakor och en äpplekaka köpt på Bondens marknad. Vaniljsåsen är från IKEA dock.



-- 
Om du testar mitt recept är jag tacksam om du länkar hit (ifall du bloggar om det) och/eller att du skriver i kommentarerna vad du tyckte om receptet.

1 kommentar:

Asynja sa...

Jag testade squashskivorna med tomat och mozzarella häromdagen.
Det var riktigt gott.
Tack för tipset!