tisdag 28 augusti 2012

Du utsätts för kemikalier hela tiden varje sekund

Jag läste en krönika på Aftonbladet om just kemikalier och att skribentens flickvän blivit väldigt påverkad efter att ha sett en dokumentär i ämnet. Jag bestämde mig för att kika på den och dela med mig av dokumentären som jag tycker är något ALLA borde se.

Dokumentären har sina sega moments, speciellt början men den är definitivt värd att se. Några exempel på vad man får lära sig:

ftalater används för att mjuka upp pvc
känn på en leksak (ex. Barbie), gnugga lite på den och om dina fingrar blir feta så finns det ftalater i leksaken. Det försvinner snabbt då det snabbt tas upp av kroppen. Man (barn) blir exponerade varje gång man (de) rör vid den!

I danmark är det mest förorenade rummet: 
barnens rum.

Hamburgerpapper
Det är kemikalier som inte är bra för dig som gör att t.ex. hamburgerpappret inte blir flottigt rakt igenom och därmed inte flottar ned dina fingrar (det gör pommesen åt dig istället).

Cocktaileffekten
Det är när flera kemikalier agerar samtidigt, antingen tillsammans eller emot varandra. Forskarna har ingen aning om följderna av detta. Problemet är att alla människor har flera sorters kemikalier i kroppen så denna effekt sker hela tiden inuti oss.

Det skrämmande med kemikalier
Först skapas molekylen av kemister, ungefär 10 år senare undersöks den av toxikologer. Vad den kemikalien sedan gör och agerar med andra kemikalier vet ingen.

Fertilitet
Din och dina barns fertilitet kan påverkas av alla kemikalier vi utsätts för varje dag, timme, minut! I djurförsök är det vanligt att hanmöss utvecklar feminina drag (ex. könsorgan). Likaså på grund av kemikalier i sjöar så får en del fiskar både manliga och kvinnliga fortplantningsorgan samt en del hangrodor får färre spermier på grund av kemikalier från exempelvis p-piller i naturen.


Se dokumentären! Jag har endast hittat del 1 (som är 45 min) men det är värt att kolla ändå. Hojta till om du sett hela dokumentären någonstans.

Underkastelsen av Stefan Jarl

Inga kommentarer: