måndag 23 juli 2012

Veg. Blomkålsstuvning och chili-halloumi

Jag hade en sådan önskan att göra något med de närodlade blomkålen jag hade köpt att jag stirrade in i kylskåpet för att hitta något bra. Det fick bli den nyköpta chili-halloumin (andra recept här och här). Du kan också lägga till kokt potatis (jättegott med blomkålsstuvning) men då tar det längre tid.


Blomkålsstuvningen
Ingredienser
  • blomkål (jag använde en)
  • vatten
  • salt
  • svartpeppar
  • mjölk (4dl)
  • vetemjöl (3msk)
  • flöt (smör/margarin) (1msk)

Tillagning
Gör först rent blomkålen och plocka bort bladen. Därefter, skär bort klasarna och om de blir för stora dela i mindre bitar. Använd allt av den (förutom roten). Koka upp vatten, häv i lite salt, släng i blomkålen (se till så att det inte för mycket vatten. Koka 5-10 min, tills att de är lite mjuka men med tuggmotstånd. Häll av vattnet ordentligt!

Måtta och häv i 2dl mjölk i en gryta och häv därefter i 3msk mjöl. Rör om. När det verkar ha löst upp sig häll i resten av mjölken (2dl) samt flötet: 1msk. Koka upp under omrörning och låt koka i 3-5 min. Smaksätt med salt och peppar* och häv därefter i blomkålen. Värm upp.

* jag glömde dock detta och gjorde det efter att blomkålen var i, men det var helt okej, dock en del ansamlingar här och var. Jag rekommenderar generellt att krydda lite efter att du hävt i blomkålen också för att få rätt smak.


Chili-halloumin
Ingredienser
  • chili-halloumi
  • olivolja

Tillagning
Börja med att hacka upp när blomkålen kokar. Stek mot slutet eller direkt efter att stuvningen är klar beroende på hur mycket du ska ha. Stek i stekpanna med olivolja, några minuter på vardera sida tills att den fått färg.

--
Om du testar mitt recept är jag tacksam om du länkar hit (ifall du bloggar om det) och/eller att du skriver i kommentarerna vad du tyckte om receptet.

Inga kommentarer: