lördag 21 juli 2012

Varför ekologiska schampon etc. inte alltid är bättre!

Jag har sedan ett ganska långt tag tillbaka fallit för Faith in Natures duschgel med choklad, jag känner mig både fräsch och lukten är underbar MEN jag råkade läsa innehållsförteckningen häromdagen och insåg att den innehåller ALS (Ammonium Laureth Sulfate), en kusin till SLS/SLES (Sodium Lauryl/Laureth Sulfate) som inte är bra för din hud.

SLS och SLES är anledningen varför det alltid står på vanliga schampon (och krämer) att du ska skölja direkt vid kontakt med öga (och till och med åka in till läkare ifall det går riktigt fel). Mer info finner du här och här. Det värsta är att ALS, SLS och SLES alla också går under andra namn - lätt att trolla bort i innehållsförteckningen som redan är en djungel med andra ord.

I dag när jag kikade runt efter en ny duschcremé så insåg jag att inte ens i den ekologiska djungeln kan man med gott samvete välja och vraka som man vill. I min favoritkräm, duschgelen från FiN så är ALS ingrediens nr 2 direkt efter... vatten. MacUrth har SLES i arnika och aprikos samt SLS i ingefära och jojoba! Det finns säkerligen fler exempel än mina tre.

Det finns massvis med ingredienser att undvika, själv försöker jag leta efter de ekologiska produkterna med få ingredienser. Alcohol denat, också ganska vanligt, är uttorkande (likaså: alcohol)! Kom också ihåg: ju högre upp en ingrediens är, desto mer av den finns det.

Var extra vaksam på produkter med alkohol i, DOCK så finns det vissa som är lite bättre och kommer från fett, t.ex. cetyl alcohol, stearyl alcohol och cetearyl alcohol. Tänk dock på att företagen vill att din hud ska torka ut så att du måste fortsätta använda deras produkt, i bästa fall så kommer din egna fettproduktion få en törn av att du använder uttorkande krämer och oljor.

Lite kort vad du ska undvika rent generellt i dina produkter: Propylenglykol, Parabener, Phenoxyethanol, Mineraloljor, TEA, PEG-laureat, DEA, MEA, BHA/BHT, PEI, Tensider med ändelse -eth som tex SLS/SLES (Sodium Laureth Sulfate), Polysorbate, konstgjorda parfymer, Cocamidopropyl Betaine
(från clearlife.se)

Kolla också gärna denna hudvårdsartikel från clearlife.se, väldigt saklig och förklarande för vad du ska undvika! Likaså har lockig.nu en checklista att kolla in.

--
Om det smygit in ett faktafel någonstans (kl. är snart 3 på morgonen) så säg till så ska jag se till att ordna det!

2 kommentarer:

Tika BlueRain sa...

Har du testat no 'poo? Jag började med det i vintras och har inte testat allt som går att testas, men har känt mig nöjd med bara bikarbonat i håret, tyckte det blev en väldigt skillnad :-) Min mormor tipsade om grönsåpa. Vet inte vad som finns i den, har inte kollat, men det var tydligen vanligt att använda till både kropp, hår och disk "på hennes tid" ;-)

Blessed be!

Livsagnostiker sa...

Funderat men nu har jag ett schampo som verkar toppen på mina fina lockar men det är främst duschcremeé jag just nu letar efter utan konstiga ingredienser :) Men tack för tipset!