fredag 21 oktober 2011

Förtjänar någon dödsstraff?

Jag har varit i många diskussioner och debatter de senaste åren, speciellt det senaste året, om just dödsstraff och straff i allmänhet. Som helhjärtad Amnesty-sympatisör (endast sms-aktivist eftersom jag inte har råd att vara medlem) har jag alltid ansett att dödsstraff är fel i 10 fall av 10, det brukar oftast ge suckar och 'men åh vad du ska vara så jävla liberal!'.

Själv anser jag inte att jag är liberal, jag anser att jag är värnare av liv - det spelar ingen roll vilket. Min senaste diskussion var frågan om Gadaffi och att även han, precis som bin Laden och Saddam, dödades. Vännen jag diskuterade med sade att vissa personer förtjänar inte att leva och att Gadaffi tillhör dem på grund av allt han gjort. Det i sig låter vettigt MEN hur blir det ett straff?

Gadaffi har fått leva ett flådigt liv i lyx och sedan skjuts han till döds och kan därmed slippa lidande. Jag skulle hellre tycka att det vore bättre att sätta honom i ett fängelse där han kan ruttna bort resten av sitt liv - det vore rättvisa. Gadaffi skulle troligtvis avskytt varje sekund där eftersom nu syftar jag inte på ett fängelse med tv och 3-rättersmiddag utan ett helt vanligt fängelse där de raidar ditt rum då och då efter saker du inte borde ha eller tar bort dina privilegier eller slänger in dig i isoleringen om du inte sköter dig.

Sedan tycker inte jag att det är okej att vika ut någons lik på framsidorna av löpsedlar och tidningar, om jag vill se Gadaffis lik så ska jag få det men jag ska inte behöva se det ligga där uppsvullet och blodigt när jag står i mysbyxor i ICA-kön för att köpa juice och toa-papper.

Jag kan dock förstå glädjen att bli av med en diktator men sedan då? Nu har det ju bara börjat, se hur Irak fortfarande kämpar och hur Obama nu en gång för alla säger att Amerikanska soldater ska lämna landet innan året är slut - men är Irak verkligen återuppbyggt? Jag vet inte. Hur kommer det gå för Libyen? Jag vet inte.

Det jag vet är att världen denna gång behövde se ett lik och denna gång kunde tidningarna ge oss det så de gjorde det - med råge MEN jag tycker ändå inte att ett öga för ett öga är rätt. Staten kan aldrig justifiera ett mord på en annan person med att den mördat andra.

Inga kommentarer: