onsdag 7 september 2011

Hur blev du vegetarian/vegan?

I flera års tid har jag funderat på att bli vegetarian och de senaste två åren har jag strävat närmare detta mål genom att försöka äta mycket vegetariskt.* Min strävan resulterade i att jag har perioder då jag känner mig illamående av att äta kött. Jag är i en sådan period nu, enda grejen är att den har varat längre än någonsin, 3 veckor samt en festival (jäklar vad svårt det är att få tag på vegetariskt då!).

Jag kan nog med en ganska stor säkerhet säga, efter ett misslyckat försök att äta kebabtallrik (jag tror det var gyros dock) i kväll, att jag troligtvis tagit ännu ett steg närmare att bli vegetarian heltid. Det enda problem jag har är att det känns så avancerat när man ska laga mat. Jag vill ha enkla maträtter som man kan slänga ihop på 10 minuter. Förslag? Grytor kan jag redan (se under etiketten 'vegetariskt').

I och med detta undrar jag också hur de vegetarianer/veganer som finns i läsekretsen faktiskt blev just vegetarian/vegan? Gick det på studs eller gick det sakta men säkert? Dela gärna med dig i kommentarerna nedan.

*Anledning: Jag har aldrig tyckt om köttindustrin. Jag är dock inte "militant" vegetarian så jag kollar inte alla E-nummer på paketen. Jag äter dock inte lammkött eller kalvkött, jag försöker också undvika kyckling samt ägg. Jag använder till exempel inte ägg i min matlagning.

2 kommentarer:

Angelika "BlueRain" sa...

En favoritmat jag har just nu som går snabbt och enkelt (vegetariskt, inte veganskt) är att steka champinjoner i lite vitlök och valfria kryddor och riktig grädde. Till det en god sallad, kokt broccoli eller annan fryst grönsak som går snabbt att värma på :-)

Hur jag blev vegetarian? Minns inte riktigt alla detaljerna längre. Försökte bli vegetarian när jag runt 13 år, för att jag tyckte synd om djuren och ändå inte gillade de flesta kötträtter. Men då klarade jag inte av det för tyckte inte heller om att laga mat ;-) Var tvungen att gå tillbaka till köttkosten.

Blev vegetarian "på riktigt" när jag var, tror jag, 16 år. Jag slutade nästan tvärt. Minns att jag åt prinskorv på julafton, efter att ha varit vegetarian några veckor eller så, men sen blev det inge mer kött.
Har inte ätit en bit kött sen dess, nio år (oj, vad tiden går!).
Är dock inte längre vegetarian av samma skäl som jag blev det då, men saknar det inte. Jag kan inte minnas att jag någonsin tyckt att kött varit gott, jag har aldrig känt mig som en köttätare, feldesignad i generna eller nåt ;-)

Fast det är först nu som jag på riktigt börjat bli intresserad av att laga mat, så jag upptäcker nog fler spännande recept numera än vad jag har gjort under hela min tid, haha :-)

Kram!

Sigrid Drakhjärta sa...

Jag är en soppälskare, så jag äter ofta soppa. Då kan slänga i lite vad man har hemma, koka, mosa, krydda och äta.
Nu till hösten brukar jag skörda mina palsternackor, morötter, kålrötter och potatisar och grilla i ungnen tillsammans med massa rosmarin.

Jag anser mig dock inte vara "riktig" vegetarian. Jag gillar inte smaken av kött så hemma äter jag det aldrig men om jag blir bjuden på middag äter jag ofta kött av ren artighet om inget annat erbjuds. Fisk har jag heller aldrig haft problem med.

Glöm inte att få i dig järn via spenat, broccoli, pumpafrön, jordgubbar osv. Det mesta järnet får vi ju i oss via kött.

:)