måndag 1 november 2010

Samhainmiddag 2010

Ingredienser:
  • ris
  • flott
  • morötter
  • kålrot
  • palsternacka
  • rädisor
  • purjolök
  • Knorrs rosépepparsås
  • Crème fraishe 2,5 dl
  • vatten
  • Quorn - grytbitar

Tillredning:
Hacka morötter, rädisor (endast några få), kålrot, palsternacka och purjolök. Häv i flott och stek lätt grönsakerna för att sedan hälla i crème fraishe och två glas vatten. Låt koka på mellanvärme (typ 3) med lock  i cirka 30 minuter (tills att morötterna mjuknat). Tillred såsen i en burk du kan skaka på, häll i och rör om. Lägg sedan i grytbitarna (hur mycket bestämmer du själv, jag tog nästan halva påsen) och låt småputtra under lock i cirka 30 minuter.

Klar! Perfekt med ris och ärtor.
Lika god som matlåda dagen efter (mumsar på det just nu).

Anledning att den tillagades på Samhain:
Då det är den tredje och sista skördehögtiden så ville jag främst göra en av mina kända grytor (kika under vegetariskt så finner du flera av dem) för att ta tillvara på det överflöd vi har just nu efter skörden, som en slags symbolik i maten. Dock är rödbetor, rovor, squash, äpplen, majs, nötter, pepparkakor, cider, granatäpplen, glögg och pumpa vanligast tillsammans med kött (framför allt fläsk) eller quorn/tofu om man är vegetarian. Som du ser följde jag inte riktigt "tradition" men jag anser att man gör sitt eget firande och jag drack allt jordgubb/äpple-must till maten i går. Men självklart serverades maten på svarta fat med svarta servetter på svarta dukar för att symbolisera slutet på det keltiska året och Gudens slutgiltiga död samt de döda rent generellt.

Om du testar mitt recept är jag tacksam om du länkar hit och att du skriver i kommentarerna vad du tyckte om receptet.

2 kommentarer:

chili sa...

det där lät riktigt gott:)

Walda sa...

Oj det där receptet ska jag ta och testa någon dag, det såg ju riktigt gott ut! :-P

Glad Samhain i efterskott!