lördag 11 juli 2009

Alla vill vi leka gud om chansen ges

När jag var på väg hem från Coop tidigare i dag såg jag en snigel som försökte korsa trottoaren, min första reaktion var att vilja vända på den lilla stackaren så att den inte skulle bli mosad av bilarna. Men så slog det mig; leker jag i så fall gud?

Hur kan jag veta vad snigelns mål är? Varför ska jag, bara för att jag kan, flytta på snigeln tillbaka till gräset på andra sidan trottoaren? Snigeln kan ju faktiskt klara sig undan bilarna om inte annat så fick den utöva sin fria vilja...

Just då kände jag mig som USA som ska in och peta i alla länder och ge en "hjälpande hand" till invånare som kanske inte vill ha den, precis som snigeln som kanske inte vill tillbaka till gräsdiket. Det vore som om någon skulle tvinga mig tillbaka till min hemstad. Jag skulle inte vara tacksam, jag skulle vara förbannad!

Så, till syvende och sist lät jag snigeln knata på och leva sitt liv som den vill leva det utan att jag med mitt "bättre vetande" är klåfingrig och kanske förstör en underbar promenad.

Till sist, den stora frågan: har jag verkligen rätt att "rädda" sniglar och andra smådjur från en möjlig död och därmed leka gud?

1 kommentar:

ellen sa...

Haha, precis sådär håller jag jämt på. Har i nästan hela mitt liv hjälp sniglar över vägen, men har nu tillslut börjat tänka om (: Hur fan kan jag veta vart dom vill? haha! Fin blogg förresten :)