onsdag 20 maj 2009

Yogafortsättningen, tillfälle VII

I dag arbetade vi med ilska och rädslor på yogan. Tidigare har läraren sagt att man ska kort reflektera över sina känslor när man gör de olika övningarna, bland annat sade hon att hon själv känt sig förbannad. Jag har själv inte upplevt irritation på det viset under något pass utan främst bubblig och fnittrig. I dag fick jag själv testa på att känna mig förbannad.

Första övningen:
1. Sitt i lätt meditationsställning (skräddare)
2. Ha händerna i jämnhöjd med bröstet (handflatorna öppna riktade framåt och fingrarna uppåt som någon som signalerar stopp) och armbågarna utåt
3. Sträck ut armarna rakt framåt (fortfarande med handflatorna öppna)
4. Tillbaka till ursprungspositionen
5. Ut med armarna åt sidorna
6. Tillbaka till ursprungsposition och
7. Gör om proceduren igen (från och med punkt 3 det vill säga)

När man sträcker ut händerna framför sig säger man Har och likaså när de sträcks ut åt sidorna. Ganska snabbt tempo.

Andra övningen:
Precis som ovan men räck ut tungan.

Mina tankar: Efter första övningen var jag lite irriterad men det eskalerade under andra övningen och någonstans i mitten av övningen var jag ganska pissed off. Jag reflekterade lite snabbt över det och jag kunde inte riktigt komma på vart känslorna kom ifrån bara att jag hade dem. Jag försökte tillskriva dem en orsak men det gick inte så bra.

Tredje övningen:
1. Sitt i lätt meditationsställning (skräddare)
2. Sätt ihop tumme och pekfinger på båda händer och handflatorna framåt som i föregående övningar. Armbågarna utåt. I stället för att ha händerna nära bröst/armhålor så har du händerna en bit utanför axlarna. Räck ut tungan
3. Vrid överkroppen åt vänster (andas in)
4. Vrid överkroppen åt höger utan att stanna i mitten (andas ut)
5. Vrid överkroppen åt vänster utan att stanna i mitten (andas in)
6. fortsätt likadant

Säg Har när du kommit till "ändhållplats" på vänster och likaså åt höger. Glöm inte tungan och att hålla kvar armarna i sin position!

Meditationen:
Sitt antingen i lätt meditationsställning eller i klippställning, vilket som fungerar. Pekfinger och tumme mot varandra och händerna mot knäna. Fokus på tredje ögat som ligger cirka 2-3 fingrar ovanför mitten av ögonen.
Mantra: Aadays Tisday Aadays Aad Aneel, Anaad Anaahat Jug Jug Ayko Vays
Betydelse: I salute Thee, the Primal One. Pure in the beginning, through all time. Through all the ages, the One.
Bra för: Om man inte vet vad man ska göra eller inte vet svaret på något då är detta mantra en hjälp då man ofta har svaret inom sig. Man ber typ den kreativa kraften (det gudomliga) om vägledning.

Inga kommentarer: