tisdag 3 februari 2009

Ayurveda och de tre typerna

Jag fick lite information om ayurveda i dag i samband med Imbolc. Jag hittade sedan två sidor där man kunde göra test för att se vilken av de tre hälso-typerna; Vata, Pitta och Kapha man är.
Test 1
Test 2

Själv är jag lite mer dominerade Vata än Pitta och Kapha som nästan ligger jämnsides. I det första testet ligger de allihop nästan jämnt men med två poängs försprång till Vata.

Vata:
Vata-personen mår bra av regelbundenhet. Det gäller dygnsrutiner, måltider m m. Att gå till sängs i god tid är mycket viktigt för Vata. Avspänning i olika former är välgörande. Värme och varm mat/dryck är bra för Vata. Oljemassage är utmärkt, eftersom det finns en tendens till uttorkning.
- Ayur-Veda AB

Vata är en kall, torr dosha och välj därför varm och inte för tung mat särskilt vintertid, varm dryck lika så, smör och fett, salta, sura och söta smaker, lugnande och mättande mat. Minska på stark, bitter och kärv smak.
- Hälsosidorna

Men jag vet inte riktigt om jag är redo att följa den matvägen ännu. Det får kanske bli en senare fråga, tills och länge nöjer jag mig med kundaliniyoga.

Inga kommentarer: